ایرانخاورمیانه

آمریکا حملات موشکی «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» به سفارت خود در عراق را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ آذرماه در بیاینه‌ای حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به سفارت این کشور در بغداد و محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را محکوم کرده است.

مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که دست‌کم سه راکت در بامداد جمعه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را هدف قرار داد .

یک مقام نظامی آمریکا هم گفته بود که آژیر هشدار به صدا درآمد و «صدای ضربه احتمالی» در نزدیکی سفارت آمریکا و پایگاه اتحادیه سوم، جایی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم در آن مستقر هستند، شنیده شد.

منطقه سبز بغداد

اولین حمله به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد پس از آغاز جنگ غزه

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ایالات متحده حملات موشکی شب گذشته به سفارت آمریکا در بغداد و حملات امروز علیه تأسیسات میزبان پرسنل آمریکایی را به شدت محکوم می‌کند.»

او اضافه کرد: «بسیاری از شبه نظامیان وابسته به ایران که آزادانه در عراق فعالیت می‌کنند، امنیت و ثبات عراق، پرسنل ما و شرکای ما در منطقه را تهدید می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موضع‌گیری محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در «تروریستی» خواندن این حملات٬ استقبال کرده است.

این مقام آمریکایی از نیروهای امنیتی عراق خواسته است که فورا عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر کرده و آنها را به دست عدالت بسپارند.

متیو میلر تصریح کرده است: «دولت عراق بارها متعهد شده است که از نمایندگی‌های دیپلماتیک و همچنین پرسنل نظامی ایالات متحده که به دعوت عراق در این کشور حضور دارند، محافظت کند. این غیرقابل مذاکره است، همانطور که حق ما برای دفاع از خود غیرقابل مذاکره است.»

در همین زمینه، یک مقام امنیتی عراقی روز جمعه گفته بود که این حمله حدود ساعت چهار و بیست دقیقه صبح به وقت محلی روی داد و در جریان آن «سه موشک کاتیوشا که سفارت آمریکا را هدف قرار داده بود، در نزدیکی منطقه سبز، نزدیک رودخانه دجله سقوط کرد».

حملات راکتی بامداد جمعه، نخستین حملات به سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه است.

از ۲۵ مهرماه تاکنون دست‌کم ۸۴ حمله راکتی یا پهپادی توسط گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی یا ائتلاف در سایر نقاط عراق و همچنین سوریه انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا