ایرانجهانخاورمیانه

آمریکا شبکه مالی انتقال پول ایران به حوثی‌ها را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه انتقال منابع مالی ایران به شورشیان حوثی یمن را تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، هفتم دی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک فرد و سه صرافی در ارتباط با تامین مالی حوثی‌ها توسط ایران تحریم شدند.

بر اساس این گزارش، نبیل علی احمد الحظا، رئیس انجمن مبادلات ارز در صنعا، و سه صرافی در یمن و ترکیه به لیست سیاه آمریکا اضافه شدند.

حوثی‌های یمن در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل، حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ را تشدید می‌کنند.

آمریکا در واکنش به این حملات، اخیرا یک گروه ضربت دریایی چندملیتی در دریای سرخ ایجاد کرده است و می‌گوید جمهوری اسلامی ایران در پشت حملات حوثی‌ها قرار دارد.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شبکه تحریم شده، در کار تسهیل انتقال «میلیون‌ها دلار» از منابع مالی سپاه پاسداران به حوثی‌ها بوده و این عملیات مالی با مدیریت سعید الجمال انجام شده است.

آمریکا این تبعه یمنی را در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل ارتباط با نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «اقدام امروز، بر عزم ما برای محدود کردن جریان غیرقانونی منابع مالی به حوثی‌ها تأکید دارد که به حملات خطرناک علیه کشتیرانی بین‌المللی ادامه می‌دهند و بر خطر بی‌ثباتی بیشتر منطقه دامن می‌زنند».

او در ادامه تصریح کرد ایالات متحده همراه با متحدان و شرکای خود، به هدف قرار دادن شبکه‌های تسهیل‌کننده مالی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها و حامیان آن‌ها در ایران را ممکن می‌سازد، ادامه خواهند داد.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شبکه تحت مدیریت سعید الجمال به شماری از صرافی‌های مستقر در سراسر خاورمیانه برای تسهیل انتقال وجوه ایرانی به نهادهای وابسته به حوثی‌ها در یمن متکی است.

بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران میلیون‌ها دلار به صرافی «الامان» ترکیه واریز کرده و این وجوه به صرافی‌ «نابکو» صنعا منتقل شده و نهایتا توسط صرافی «الروضه» در یمن به ریال این کشور تبدیل شده و در اختیار حوثی‌ها قرار می‌گیرد.

هر سه صرافی یاد شده به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا