ایرانجهان

آمریکا و سه کشور اروپایی تشدید غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را محکوم کردند

آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام شتاب غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را محکوم کرده و این اقدام جمهوری اسلامی را فاقد توجیه برای مصارف غیرنظامی عنوان کردند.

سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‎‌شنبه هفتم دی‌ با انتشار بیانیه مشترکی به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تشدید سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران در سطح ۶۰ درصدی اشاره کرده و گفته‌اند که این اقدام جمهوری اسلامی به تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ایش می‌افزاید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم دی اعلام کرد که ایران دوباره بر سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا افزوده است.

آژانس می‌گوید ایران در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر قادر به ساخت سه بمب اتمی است.

بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در ادامه تصریح کرده است تشدید غنی‌سازی در سطوح بالا در سایت‌های فردو و نطنز، خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

این گزارش همچنین به کشف دو آبشار از سانتریفوژ‌های پیشرفته ایران با پیکربندی متفاوت توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای سال جاری میلادی اشاره کرده و گفته است همه این موارد درباره تمایل جمهوری اسلامی برای ارتباط شفاف با آژانس تردید جدی ایجاد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ژانویه ۲۰۲۳ گزارشی منتشر کرد که به کشف ذرات اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده در فردو اشاره داشت و از طرفی اعلام کرد بازرسان آژانس به دو آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته «آی‌آر-۶» در سایت فردو برخورد کرده‌اند که پیکربندی آن‌ها «کاملا متفاوت» با دیگر سانتریفوژها بود.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی از تاخیر جمهوری اسلامی ایران در تغییر پیکربندی آبشارهای یادشده انتقاد کرده و گفته است اقدامات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تمایلی برای کاهش تنش ندارد.

این بیانیه می‌گوید تصمیم‌های ایران نشان‌دهنده رفتاری بی‌ملاحظه در شرایط پرتنش منطقه‌ای است.

کشورهای یاد شده از ایران خواسته‌اند که فورا این اقدامات را متوقف کرده و تشدید غنی‌سازی را معکوس کند: «ایران باید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند تا بتواند تضمین دهد که برنامه هسته‌ای‌‌اش کاملا صلح‌آمیز است و تصمیم برای تعلیق بازرسان آژانس را لغو کند».

جمهوری اسلامی سپتامبر امسال اجازه ورود برخی بازرسان آژانس به ایران را لغو کرد؛ موضوعی که با واکنش تند غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبرو شد.

آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در پایان بیانیه خود گفته‌اند ما به یک راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستیم و بر عزم خود مبنی بر این‌که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا