ایرانجهانسیاست

آمریکا ۲۹ روز دیگر تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را اعمال می‌کند

واشنگتن اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر علیه ایران که با توافق برجام تعلیق شده‌بود، باید در در تاریخ ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر) مجدداً اعمال شود.

رویترز گزارش می‌دهد طبق روندی که واشنگتن اعلام کرده است، باید همه تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل بر علیه ایران که با توافق برجام تعلیق شده‌بود، در نیمه شب به وقت گرینویچ (ساعت 8 بعد از ظهر به وقت نیویورک) در تاریخ ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر) مجدداً اعمال شود.

آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ مرداد به طور رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد مکانیسم ماشه را که در نهایت می تواند به بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه تهران منجر شود فعال کند.

براساس برجام اگر کشوری از مکانیسم ماشه استفاده کند شورای امنیت ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته ای تصویب کند، در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

در مقابل، سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشتند: «آلمان، فرانسه و بریتانیا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر آمریکا را عضو برجام نمی دانند. به همین خاطر اعلامیه آمریکا (برای فعال کردن مکانیسم ماشه) را موثر نمی دانند.»

مایک پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل، کشورهای اروپائی را که از اقدام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نکرده بودند را به «همراهی با آیت‌الله‌ها» متهم کرد.

ایالات متحده پس از آنكه شورای امنیت پیشنهاد این کشور در روز پنجشنبه ۳۰ مرداد برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد كرد، اعلام کرد که برای تمدید این تحریم‌ها احتیاجی به اجازه دیگران ندارند.

آقای پمپئو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت شرکای اروپایی ایالات متحده در شورای امنیت با روسیه و چین همراهی کردند و این اتفاق برای جهان «خطرناک» است.

اعمال این تحریم‌ها، درست چند روز قبل از آن صورت خواهد گرفت که دونالد ترامپ قرار است خطاب به رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی سالانه خود را بکند.

رویترز خبر می‌دهد که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم‌ها مخالف هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا