آذربایجان

آناما: “ارمنستان به شوشا موشک اسکندر پرتاب کرده بود”

آناما اعلام کرد، طی عملیات پاکسازی مین و دفع مهمات عمل نکرده در شوشا، در تاریخ ۱۵ مارس، کارکنان آژانس بقایای دو موشک منفجر شده را در شهر پیدا کردند.

یکی از کارکنان آژانس ملی پاکسازی اراضی از مین جمهوری آذربایجان (آناما) گفت که ارمنستان در جنگ دوم قره باغ از موشک های اسکندر علیه آذربایجان استفاده کرده است.

این مقام آناما در مصاحبه ای که با وب‌سایت کالیبر داشته و نخواسته هویتش مشخص شود، گفت که آنها بقایای این موشک ها را هنگام پاکسازی منطقه از مین در شوشا پیدا کردند.

او گفت: “در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۱، طی عملیات پاکسازی توسط کارکنان آژانس، بقایای دو موشک منفجر شده در شهر پیدا شد. مختصات جغرافیایی بقایای موشک به این شرح است: «39°45’38.10″N 46°44’33.90″E və 39°45’27.80″N 46°45’25.80″E». هنگام کنترل شماره شناسایی موشک (9M723) توسط متخصصان آژانس، مشخص شد که بقایا متعلق به سیستم موشکی اسکندر است.”

این مقام آناما همچنین خاطرنشان کرد که حتی با جستجوی منابع اینترنتی باز، مشخص می‌شود که شماره شناسایی «9M723» متعلق به موشک اسکندر است.

او گفت: “این تأیید می کند که ارمنستان از موشک های اسکندر علیه آذربایجان در طول جنگ دوم قره باغ از جمله برای تخریب شهر شوشا استفاده کرد.”

برای اولین بار، موسس هاکوبیان، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان در مورد استفاده از موشک اسکندر در طول جنگ دوم قره باغ سخن گفته بود.

همچنین بخوانید: پاشینیان: ۱۰ درصد از موشک‌های اسکندر که به آذربایجان پرتاب کردیم منفجر شد

وی در نوامبر سال گذشته به خبرنگاران گفت كه “اسکندرها” در روزهای آخر جنگ استفاده شد. رئیس جمهور سابق سرکیسیان نیز اخیراً در مصاحبه ای گفته بود که هدف این موشکها شوشا بوده است.

وزارت دفاع روسیه نیز به اظهارات پاشینیان مبنی بر اینکه “اسکندر” شلیک شد اما منفجر نشد واکنش نشان داد و گفت که از موشکهای بالستیک “اسکندر” در جنگ قره باغ استفاده نشد.

همچنین بخوانید: واکنش‌ رسمی روسیه به اظهارات پاشینیان در مورد ناکارآیی «اسکندر» و تکذیب روسیه توسط ژنرال ارمنی

این وزارتخانه در بیانیه ای گفته بود که اظهارات پاشینیان “تعجب آور و گمراه‌کننده” است.

لازم به ذکر است که سخنان پاشینیان در مورد ناکارآیی موشک اسکندر از یک سو خشم روسیه را برانگیخت و از سوی دیگر بحران سیاسی موجود در ارمنستان را تشدید کرد. اختلافات ارتش با او نیز شدت گرفت و ستاد کل نیروهای مسلح این کشور خواستار استعفای نخست وزیر شد. زیرا پاشینیان، تیگران خاچاتوریان، معاون رئیس ستاد را بخاطر اینکه به سخنانش درباره “اسکندرها” خندیده بود، برکنار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا