جهان

واکنش‌ رسمی روسیه به اظهارات پاشینیان در مورد ناکارآیی «اسکندر» و تکذیب روسیه توسط ژنرال ارمنی

وزارت دفاع روسیه سرانجام رسماً در جنجال "اسکندر" كه باعث آشفتگی بزرگی در ارمنستان و حتی باعث مخالفت ارتش با پاشینیان شد، دخالت كرد.

ایگور کوناشنکوف، نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه، روز پنجشنبه ۷ اسفند اظهار داشت که ارتش ارمنستان در عملیات نظامی در قره باغ از سیستم های موشکی عملیاتی-تاکتیکی “اسکندر” استفاده نکرده است و همه کلاهک های آن در انبار موجود است.

لازم به ذکر است که پس از کاپیتولاسیون در ارمنستان، جنجال “اسکندر” برای مدت طولانی ادامه یافت. ابتدا ژنرال موسِس هاکوبیان رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان در مورد این موشک ها صحبت کرد. وی گفت که “اسکندر” در اواخر عملیات نظامی اعمال شده است: “اما نمی توانم بگویم در کدام جهت.”

بعداً، سرژ سرکیسیان رئیس جمهور سابق ارمنستان، نیکول پاشینیان را به عدم استفاده به موقع “اسکندرها” متهم کرد. وی گفت: این موشکها می توانستند در روزهای سوم یا چهارم نبردها در جهت هورادیز علیه تمرکز نیروهای آذربایجانی یا تأسیسات نفت و گاز مورد استفاده قرار گیرند. به گفته سرکیسیان، آنها به جای این کار، در تلاش برای پس گرفتن شوشا در پایان جنگ از این موشک استفاده کردند.

در پاسخ، پاشینیان گفت که سرکیسیان ابتدا باید روشن کند که چرا “اسکندرها” منفجر نشده اند، یا “۱۰ درصد منفجر شده اند”. این بیانیه باعث جنجالی بزرگ، از جمله خشم بزرگ در محافل نظامی و سیاسی روسیه شد.

همچنین بخوانید: پاشینیان: ۱۰ درصد از موشک‌های اسکندر که به آذربایجان پرتاب کردیم منفجر شد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه می گوید آنچه نخست وزیر ارمنستان درباره “اسکندرها” گفت ممکن است نتیجه اشتباه وی باشد. “با توجه به اطلاعات عینی و معتبری که در اختیار داریم، از جمله اطلاعات تأیید شده توسط سیستم کنترل، هیچ یک از این سیستم های موشکی در درگیری قره باغ استفاده نشده است. تمام موشک های سامانه‌های «اسکندر» در انبارهای نیروهای مسلح ارمنستان است. به نظر می رسد پاشینیان دچار اشتباه شده یا وی از اطلاعات نادرست استفاده کرده است. سامانه های موشکی عملیاتی-تاکتیکی «اسکندر-ای» بارها علیه تروریست ها در سوریه استفاده شده است. این سلاح بهترین سلاح در کلاس خود است و توسط همه شناخته می شود.”

همچنین بخوانید: الهام علی‌اف: مگر ارمنستان موشک‌های اسکندر را با پول خرید که شاکی هم هست؟

از سوی دیگر، ژنرال موسس هاکوبیان این اظهارات وزارت دفاع روسیه را تکذیب کرد.

رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان، اظهارات وزارت دفاع روسیه مبنی بر عدم استفاده از موشک های تاکتیکی عملیاتی “اسکندر” در درگیری قره باغ را رد کرد. هاكوبیان گفت كه “اسکندرها” مورد استفاده قرار گرفت و “باعث انفجارهایی شد.”

ژنرال موسس هاکوبیان گفت که “این موشک استفاده شده و «صدها انفجار» ایجاد کرده است. بعلاوه، به دلیل مه آلود بودن هوا در آن روز، مشاهده نتایج انفجارها از فاصله دور امکان پذیر نبود. منفجر نشدن موشک ها غیرممکن است. مشخص نیست که چرا نخست وزیر چنین اظهاراتی کرده است. تا آنجا که من می دانم در روزهای آخر جنگ سه موشک شلیک شده است “.

هاکوپیان خاطرنشان کرد که طبق توافق بین ارمنستان و روسیه، طرف روسی باید کارآیی “اسکندرها” را برای جنگ کنترل کند. ژنرال ارمنی گفت: “متخصصان روسی آمدند، معاینه فنی کردند و توانایی جنگی را بررسی کردند. اگر معلوم شد که سلاحی معیوب است، باید آن را تعمیر کنند. زیرا در توافق نامه قید شده است. اگر این سلاح را مراقبت نکنید، ممکن است منفجر نشود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا