ایرانجهانسیاست

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران بر سر دوربین‌های نظارتی موقتا توافق کردند

سازمان دیده بان اتمی سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۲۱ شهریور اعلام کرد که با ایران بر سر "فوری ترین مسئله" به توافق رسیده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به تهران که او “سازنده” نامید، قبل از جلسه شورای حکام که در آن قدرتهای غربی تهدید به صدور قطعنامه علیه ایران می کردند، به توافق رسید.

در صورتی که این قطعنامه صادر می‌شد، خطر تشدید تنش با تهران را در پی داشت و می توانست چشم انداز از سرگیری مذاکرات گسترده تر و غیر مستقیم بین ایران و ایالات متحده در مورد احیای برجام را از بین ببرد.

این مذاکرات در ماه ژوئن متوقف شد و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تندرو ایران در ماه اوت به قدرت رسید. قدرت های غربی از ایران خواسته اند تا به مذاکرات بازگردد و گفتند زمان در حال اتمام است زیرا برنامه هسته ای ایران بسیار فراتر از محدودیت های تعیین شده در برجام رفته است.

گروسی پس از سفر به خبرنگاران در فرودگاه وین گفت: “این یک راه حل دائمی نیست، این نمی تواند یک راه حل دائمی باشد. این برای من حداقل، همیشه به عنوان توقف، به عنوان اقدامی برای فراهم کردن زمان برای دیپلماسی در نظر گرفته شده است.”

وی افزود، ما موفق شدیم فوری ترین مسئله را حل کنیم: از دست دادن قریب الوقوع اطلاعات دوربین‌های نظارتی که تا دیروز با آن روبرو بودیم. اکنون راه حلی داریم.

انریکه مورا، مذاکره کننده هسته ای اتحادیه اروپا که در حال حاضر به بن بست رسیده است، در توییتر خود گفت که این توافق “فضا برای دیپلماسی را باز می‌کند” و افزود که برای از سرگیری مذاکرات در اسرع وقت بسیار مهم است.

ایران در ماه فوریه اعلام کرد که نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر مناطقی مانند ساخت قطعات سانتریفیوژها (دستگاه‌های غنی کننده اورانیوم)، متوقف می‌کند.

گروسی با نگرانی از اینکه ایران بدون نظارت بر آن مناطق می تواند مقادیر ناشناخته تجهیزات و مواد بالقوه برای ساخت سلاح هسته ای مخفی کند، با تهران برای حفظ دوربین‌های نظارتی توافق کرده بود، اگرچه ایران بعداً آن را متوقف کرد.

این تجهیزات باید هر سه ماه یکبار کنترل شوند تا اطمینان حاصل شود کارت های حافظه آن پر نمی شوند و هیچ مانعی در نظارت وجود ندارد.

گروسی گفت، کنترل تجهیزات نظارتی “ظرف چند روز” آغاز می شود.

با این حال، این توافقنامه نتوانست در مورد عدم توضیح تهران در مورد آثار اورانیوم موجود در سه سایت قبلی اعلام نشده را بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران حل کند. گروسی گفت که ایران از او دعوت کرده است به زودی برگردد و انتظار دارد با “عالی ترین مقامات” کشور دیدار کند.

دیپلمات ها گفتند که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن هنوز تصمیم نگرفته اند که آیا در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از امروز دوشنبه آغاز می شود، به دنبال قطعنامه علیه ایران هستند یا خیر.

یک دیپلمات مستقر در وین گفت: “بدیهی است که احتمال صدور  قطعنامه در حال حاضر کم است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا