خاورمیانهسیاست

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی: نیروهای نظامی در یمن مستقر می‌شوند نه عقب‌نشینی

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ضمن رد خروج نیروهایش گفت، در راستای استراتژی خود برای حمایت از دولت قانونی یمن درحال استقرار مجدد هستند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که با حوثی‌های وابسته به ایران در یمن می‌جنگد، روز چهارشنبه ۱۹ آبان ضمن رد خروج نیروهای این ائتلاف اعلام کرد که نیروهایش در راستای استراتژی خود برای حمایت از نیروهای قانونی یمن در حال استقرار مجدد هستند.

منابع امنیتی یمن به رویترز گفتند که ارتش سعودی از یک پایگاه نظامی بزرگ در منطقه بریقه در شهر بندری عدن در جنوب این کشور عقب نشینی کرده و نیروها، سخت افزارها و توپخانه سنگین را خارج کرده است.

منابع گفتند که برخی از نیروها و تجهیزات در کشتی های جنگی در بندر عدن بارگیری شده بودند، در حالی که برخی دیگر از فرودگاه این شهر به پرواز درآمدند. شاهدان گفتند که کاروان های طولانی ارتش عربستان روز سه شنبه در حال حرکت از پایگاه نظامی بریقه به سمت بندر عدن بودند.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، به رویترز گفت: گزارش‌های منتشر شده درباره عقب‌نشینی نظامی عربستان از جنوب یمن «بی اساس و غیرواقعی» است.

ژنرال مالکی گفت: «حرکت و استقرار مجدد نیروها بر اساس ارزیابی عملیاتی و تاکتیکی» که یک عملیات استاندارد «در تمامی نیروهای نظامی در سراسر جهان» محسوب می‌شود، است.

تیموتی لندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن این هفته در حالی از ریاض دیدن کرد که واشنگتن به عربستان سعودی برای رفع محاصره بنادر تحت کنترل حوثی‌ها فشار می‌آورد، شرطی که این گروه تحت حمایت ایران برای آغاز گفتگوهای آتش‌بس مشروط کرده است.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۲۸۰ موشک هوا به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار، اولین فروش عمده تسلیحات خود را به عربستان سعودی در زمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تایید کرد.

اواخر روز چهارشنبه، پس از حملات هوایی هواپیماهای جنگی ائتلاف، صدای انفجارهای شدید در سراسر صنعا، پایتخت شنیده شد. سخنگوی ارتش حوثی ها گفت، این حملات هوایی در پی شلیک چندین موشک بالستیک توسط حوثی ها به مناطق جنوبی عربستان سعودی و استان های مأرب و تعز یمن است.

سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت همچنین با محمد الجابر سفیر عربستان سعودی در یمن دیدار کردند و در آن بر لزوم تنش زدایی از جمله پایان فوری خصومت ها در منطقه مارب تاکید کردند.

در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است: همه طرف‌های یمنی باید برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران یمن و کاهش آلام بشردوستانه مردم این کشور، گفتگوی واقعی داشته باشند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت قانونی یمن تشکیل شدو

امارات از سال ۲۰۱۹ حضور نظامی خود را در این کشور کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا