اجتماعیایرانجهانسیاست

اتحادیه اروپا فرماندهان بسیج، انتظامی و سه نهاد ایران را تحریم می‌کند

سه دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه ۱۱ فروردین به رویترز گفتند، اتحادیه اروپا ۸ فرمانده بسیج و پلیس ایران و سه نهاد دولتی را به دلیل سرکوب خونین آبان ۹۸ تحریم کرد.

دیپلمات ها افزودند که ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی مقامات ایرانی اولین باری است که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر اعمال می‌کند و قرار است هفته آینده پس از تعطیلات عید پاک در اروپا اعمال شود.

افراد مورد هدف شامل اعضای شبه نظامیان تندرو بسیج ایران هستند که تحت فرماندهی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

رویترز روز سه شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی تحریم ها علیه ایران است. این اتحادیه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

رویترز می‌گوید، سفارت ایران در بروکسل نیز برای اظهار نظر در دسترس نبود.

طبق اطلاعاتی که سه مقام وزارت کشور ایران در زمان اعتراضات آبان ۹۸ به رویترز دادند، حدود ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شدند. سازمان ملل متحد اعلام کرد که حداقل کشته شدن ۳۰۴ نفر را تایید کرده است.

در تاریخ 9 مارس، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشی ارائه داد كه می گوید تهران در جریان اعتراضات از خشونت شدید استفاده كرد و در مورد استفاده از این خشونت هیچ کس را مورد بازخواست قرار نداد.

یکی از دیپلمات های اتحادیه اروپا که در روند تحریم مقامات ایران شرکت داشته، در پاسخ به این سوال که چرا واکنش اتحادیه اروپا به ایران این قدر طول کشیده، گفته است، نیاز به شواهد محکم علیه کسانی که با اقدامات خود نقض حقوق بشر را مرتکب شده‌اند، لازم بوده است.

پس ار اعتراضات آبان ۹۸ آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران دستور سرکوب معترضان را صادر کرد.  رویترز می‌گوید، این دستور خامنه‌ای، توسط سه منبع نزدیک به رهبر ایران و یک مقام دیگر تأیید شد.

سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۹۸ خونین ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است.

سازمان ملل در مورد وخیم تر شدن حقوق بشر در ایران هشدار داده است. گزارش ۹ مارس این نهاد جهانی، میزان بالای مجازات اعدام در ایران، اعدام نوجوانان، استفاده از شکنجه برای اعترافات و ازدواج قانونی دختران ۱۰ ساله را به ثبت رسانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا