آذربایجاناجتماعیتحلیل و گزارش

اتلاف گوسفندان در منطقه ورزقان آذربایجان جنوبی بر اثر آلودگی آب شرب

تصاویری مبنی بر تلف شدن جمعی گوسفند در محدوده معدن طلای اندریان در فضای مجازی منتشر شده که بازتاب گسترده ای داشته است.

در پی تلف شدن جمعی گوسفندان در اطراف معدن طلای اندریان ورزقان، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی برای بررسی ابعاد این اتفاق، دستور توقف فعالیت این معدن را صادر کرد.

در شبانه روز گذشته تصاویری مبنی بر تلف شدن جمعی گوسفند در محدوده معدن طلای اندریان در فضای مجازی منتشر شده که بازتاب گسترده ای داشته است.

به نوشته ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی امروز پنجشنبه گفت: «برای بررسی دقیق دلیل تلف شدن تعدادی گوسفند در اطراف معدن طلای اندریان، تا اطلاع ثانوی دستور توقف عملیات به این معدن داده شد.»

او افزود: «نمونه برداری های لازم از محل تلف شدن گوسفندان توسط کارشناسان اداره های کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی آذربایجان شرقی انجام شده و منتظر نتیجه این آزمایش ها برای اقدامات قانونی بعدی هستیم.»

معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان و در محدوده جنگل های قاراداغ قرار دارد. این معدن طلا به دلیل فعالیت های مخرب و آلودگی های زیست محیطی‌اش بارها خبرساز شده اما هر بار با کتمان و مخفیکاری مسئولان ایران به فعالیت خود ادامه داده است.

در دیماه ۹۸، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی از گزارش محرمانه جهاد کشاورزی درباره آلودگی آب شرب اندریان و دستکاری نتیجه آزمایشات این منطقه توسط مسئولان اداره محیط زیست خبر داد.

احمد بایبوردی با بیان اینکه «در پایش اولیه به این نتیجه رسیدیم که حداقل میزان سیانید آب ۵ برابر حد مجاز است.» افزود: «اما آنچه که واقعیت دارد این است که مسئولان محیط‌ زیست ادعا دارند که نباید تشویش اذهان عمومی انجام شود و به افکار عمومی اینگونه القا شود که همه چیز در حالت طبیعی قرار دارد.»

او افزود: «گزارش محرمانه‌ای از حراست سازمان جهادکشاورزی به دست ما رسیده که عنوان می‌کند، احشامی که از این آب استفاده می‌کنند در نهایت تلف می‌شوند به همین خاطر شخصا از وضعیت موجود، نمونه برداری کردیم.»

چندماه پیش نیز جمعی از فعالان و تشکل های زیست محیطی آذربایجان شرقی در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار ورود وی به بحران آلودگی «معدن طلای اندریان» و توقف فعالیت های این معدن شده بودند.

شهرستان ورزقان با وجود داشتن بزرگترین معادن طلا و مس خاورمیانه از حداقل امکانات و زیرساخت‌های لازم محروم است و شهروندان آن از فقر و بیکاری شدید رنج  می برند. حکومت ایران همانند سایر معادن آذربایجان، خاک این معدن را بصورت خام به نقاط فارس نشین مرکز کشور منتقل می کند و سود حاصل از این معادن به جیب مردم این مناطق می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا