ایران

«ارائه» پاسخ ایران به اتحادیه اروپا؛ آمریکا می‌گوید تهران از درخواست‌های نامربوط به برجام دست بردارد

ارسال نسخه چاپی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که پاسخ خود به «متن نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را به طور غیرعلنی به این اتحادیه خواهد داد، و تنها راه این است که ایران از درخواست‌های «نامربوط» خود دست بردارد.

از سویی گزارش‌ها حاکی از آن است که ساعاتی پس از نشست خبری حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز تسلیم این اتحادیه شده است.

لورا روزن، خبرنگار حوزه سیاست خارجی در واشینگتن، به نقل از مقامات اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که آنها پاسخ ایران را دریافت کرده‌اند.

سارا معصومی، خبرنگار سیاست خارجی در روزنامه اعتماد، نیز بر اساس شنیده‌هایش در توییتر نوشت که «پس از جلسه عصر شورای عالی امنیت ملی به ریاست ابراهیم رئیسی و جمع‌بندی نهایی در تهران، ایران نظر خود نسبت به “متن نهایی” اتحادیه اروپا را به صورت مکتوب ارسال کرده‌است.»

آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری خود وعده داده بود که ایران تا شامگاه دوشنبه پاسخ مکتوب خود را به اتحادیه اروپا خواهد داد.

ایران می‌گوید «کمتر از ۱۲ ساعت» دیگر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ می‌دهد

وی همچنین از موافقت «شفاهی و نسبی» آمریکا با دو درخواست حکومت ایران در مذاکرات احیای برجام خبر داده و گفته بود که دولت ایالات متحده «در مورد یک موضوع هم باید انعطاف نشان دهد».

وزیر خارجه ایران اما مشخص نکرد که واشینگتن کدام درخواست‌های تهران را پذیرفته و درباره چه موضوعی نیز همچنان اختلافات باقی مانده است.

آقای امیرعبداللهیان اضافه کرده بود: «اگر نظرات ما پذیرفته شود آمادگی داریم که در نشست وزرای خارجه جمع‌بندی کرده و توافق را اعلام کنیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی نقش هماهنگ‌کننده را ایفا کرده است. اما فراتر از این نقش، متن پیشنهادی او جان دوباره‌ای به مذاکرات احیای برجام در زمانی بخشید که به نظر می‌رسید مذاکرات با بن‌بست مواجه شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که واشینگتن پاسخ خود را به صورت علنی اعلام نمی‌کند، بلکه آن را به‌طور مستقیم در اختیار آقای بورل خواهد گذاشت.

وی همچنین گفت: «تنها راه دستیابی به توافق برای بازگشت دوجانبه به برجام این است که ایران از خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود دست بردارد. ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند.»

ایران: پیشرفت‌‌های مذاکرات هسته‌ای کاملاً تأمین‌کننده مطالبات ما نیست

روز یکشنبه نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود که آمریکا ظاهرا با متن پیشنهادی توافق موافقت کرده است.

میخائیل اولیانوف همچنین پیش‌بینی کرد اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، توافق نهایی بر سر احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران طی چند روز آینده به دست خواهد آمد.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا