ایران

برگزاری همزمان دو رزمایش مشترک توسط کشورهای متحد روسیه، در ایران و ونزوئلا

در حالی که سپاه پاسداران در دو استان اصفهان و یزد میزبان تمرینات مشترک نظامی با روسیه و دیگر متحدان مسکو است، همزمان ونزوئلا نیز میزبان تمرینات نظامی تک‌تیراندازی با همین کشورهاست.

هر دو این تمرینات نظامی مشترک، در ایران و ونزوئلا، در چارچوب «مانورهای نظامی بین‌المللی ۲۰۲۲» که ابتکار روسیه است برگزار می‌شود.

این اولین بار است که ونزوئلا متحد روسیه میزبانی بخشی از این مسابقات سالانه را برعهده گرفته است.

رویداد سالانه «مانورهای نظامی بین‌المللی» از سال ۲۰۱۵ به ابتکار روسیه آغاز شده و در آن حدود ۳۰ کشور از جمله چین، ایران، هند، کوبا، میانمار و حتی جمهوری آبخازستان که قانونا بخشی از گرجستان است، اما روسیه و تعدادی از کشورهای نزدیک به مسکو آن را به رسمیت می‌شناسند، حضور دارند.

مسابقه «تک‌تیرانداز مرزی» طی مراسمی در روز دوشنبه ۲۴ مرداد در منطقه بارکیسیمتو در شمال غربی ونزوئلا همراه با رژه نظامی و سرودهایی که بخشی از آن از تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش شد، گشایش یافت.

ونزوئلا که تحت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی به‌ویژه از سوی آمریکاست، در سال‌های اخیر روابط خود با روسیه، چین و ایران را تقویت کرده است.

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، گفت که «هدف و روح این مانورها بیشتر اتحاد فرهنگ‌ها و مردمان است» تا نشان دادن مهارت‌های نظامی.

اواسط تیرماه، اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» از آماده شدن ایران و روسیه و چین «برای اجرای رزمایش‌هایی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب به‌میزبانی ونزوئلا» خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی ده کشور در این رزمایش‌ها حضور دارند.

به گفته این اندیشکده، علاوه بر سند همکاری ۲۰ ساله ونزوئلا و ایران که اخیرا امضا شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حال افزایش نفوذ خود در حیات خلوت ایالات متحده آمریکا است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ونزوئلا، یک هیئت دویست نفره از نظامیان ونزوئلا برای شرکت در دیگر رویدادهای این مانور به روسیه اعزام شده است.

برگزاری مسابقات تیراندازی و پهپادی در ایران

همچنین روز دوشنبه رسانه‌های ایران از برگزاری مسابقات تک‌تیراندازی که بخشی از «مانورهای نظامی بین‌‌المللی ۲۰۲۲» است خبر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این مسابقات کشورهایی چون روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، زیمبابوه، قرقیزستان، چین، پاکستان و ازبکستان حضور دارند و نیروی زمینی سپاه پاسداران میزبان این مسابقات در استان یزد است.

همزمان علی بلالی، یک فرمانده سپاه پاسداران، از برگزاری مسابقات پهپادی در پایگاه هوایی کاشان خبر داد که آن هم بخشی از این مانورها اعلام شده است.

در این مسابقات پهپادی، علاوه بر سپاه پاسداران، نظامیانی از روسیه، بلاروس و ارمنستان حضور دارند.

بلالی گفت تمرین‌های پهپادی که در کاشان انجام می‌شود «در دو سطح موتور‌های الکتریکی و پیستونی پهپاد» است و تا ششم شهریور ادامه دارد.

مشاور زلنسکی: روسیه شروع به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین کرده است

پیشتر مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌ بودند که ایران آموزش نیروهای روسی برای استفاده از پهپادهای رزمی ایرانی را از چند هفته پیش در کشور آغاز کرده است.

قبل از آن نیز مقام‌های آمریکایی هشدار داده بودند که روسیه درصدد استفاده از پهپادهای رزمی ایران در جنگ اوکراین است.

علی‌رغم این هشدار، مسکو و تهران به همکاری نظامی خود ادامه دادند و موسسه مطالعات جنگ به نقل از اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس ‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۱۵ مرداد گزارش داد که روسیه استفاده از پهپادهای جنگی ایران در اوکراین را آغاز کرده است.

بر اساس اعلام مشاور ولودیمیر زلنسکی، ایران حداقل ۴۶ پهپاد تحویل روسیه داده است.

برگزاری تمرین‌های مشترک پهپادی سپاه پاسداران با روسیه و دو کشور متحدش در کاشان در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل پایگاه هوایی کاشان را «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه» معرفی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا