جهان

ارامنه روستای چَرَکتار را به آتش کشیدند؛ اکنون گفته می‌شود این روستا برای آنها باقی می‌ماند

آزادسازی منطقه کلبجر از اشغال و بازگشت آن به کنترل آذربایجان بر اساس توافق نامه سه جانبه در ۱۰ نوامبر با یک اپیزُد تراژی‌کُمیک برای ارامنه ساکن در این سرزمین ها به عنوان اشغالگر غیرنظامی همراه بود.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، ارامنه ساکن روستای چَرَکتار شنیدند که این روستا به کنترل آذربایجان باز خواهد گشت. در پی آن، آنها خانه های خود را آتش زده و آنجا را ترک کردند. اما، امروز مشخص شد که این روستا در میان مناطقی نیست که به کنترل آذربایجان باز گردد.

روستای چَرَکتار طبق تقسیمات اداری مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی بخشی از منطقه آغدره (مارداکرت سابق) بود، اما پس از لغو آن در سال ۱۹۹۲ به منطقه کلبجر منتقل شد.

روستای چرکتار قبلاً در لیست مناطق اعلام شده توسط دولت ارمنستان قرار داشت و باید به کنترل آذربایجان باز می‌گشت. با شنیدن این خبر، ارمنی ها با عجله روستا را ترک کردند و مانند دیگر ارامنه ساکن شده غیرقانونی که از کلبجر و آغدام خارج شدند، خانه ها را به آتش کشیدند یا سقف خانه ها را کندند. این روند در واقع از ۱۲ نوامبر آغاز شد. تا دیروز، اکثریت قریب به اتفاق اهالی روستا، چرکتار را با وسایل خود ترک کرده بودند. آنها همچنین یک ساختمان بزرگ مدرسه در روستا را به آتش کشیدند.

یک کاربر ارمنی به نام ساموِل ملیکتسیان در فیس بوک نوشت: “اکنون معلوم شد که روستا تحویل داده نمی شود. اما کدام یک از آن خرها (منظور صاحبان قدرت در ارمنستان، ویراستار) اکنون مسئول آتش زدن خانه ها در کل روستا، تخریب اموال و غیره خواهد بود؟ احتمالاً وزیر آموزش و پرورش یا وزیر اقتصاد مقصر هستند، چه کسی برکنار شده است؟ یا اینکه اهالی روستا مقصر هستند؟ اما به هیچ وجه سر اولاغ اعظم (منظور پاشینیان است، ویراستار) مقصر نیست. دیگر کلمه ای برای گفتن پیدا نمی کنید، فقط نگاه می کنید و سعی می کنید بفهمید که آیا همه اینها پایانی دارد یا اینکه اتفاقات جدید «شگفت انگیز» دیگری وجود خواهد داشت… ”

دیروز اداره به اصطلاح ارمنستان در آغدره گفت که بیشتر ساکنان روستای چرکتار خانه های خود را ترک کرده اند. و در ۲۴ نوامبر، این روستا تقریبا خالی بود، اما نه ارتش آذربایجان و نه نیروهای صلحبان روسی آن را دیده‌اند. حکومت خودخوانده نیز گفته که چرکتار در نزدیکی روستای وَنگ واقع شده و از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

روستای چرکتار در کوهپایه ای واقع شده و توسط قبایل کُلان (یکی از قبایل تورک اُغوز) بنا نهاده شده است و آذربایجانی ها همیشه قبل از اشغال در این روستا زندگی می کردند. در سال ۱۹۹۳، چرکتار توسط ارامنه اشغال شد و نام این روستا به “چارِکتار” تغییر یافت. تا دیروز مشخص بود که صدها ارمنی به طور غیرقانونی در این روستا زندگی می کنند.

لازم به ذکر است که پس از لغو شهرستان آغدره به عنوان یک واحد شهرستانی اداری در سال ۱۹۹۲، مناطق مسکونی این منطقه بین مناطق آغدام، ترتر و کلبجر تقسیم شدند. اما اکنون، طبق توافق سه جانبه، بازگشت کلبجر و سایر مناطق به کنترل آذربایجان بر اساس تقسیمات اداری شوروی سابق صورت گرفته است. ظاهراً با در نظر گرفتن مرزهای منسوخ شده منطقه خودمختار «قره باغ کوهستانی» انجام شده است. در غیر این صورت آغدره و روستاهای آن تحت کنترل کامل آذربایجان قرار می گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا