جهانخاورمیانه

از شامگاه یکشنبه آتش‌بس بین اسرائیل و جهاد اسلامی آغاز شد

با توافق بین اسرائیل و جهاد اسلامی با میانجیگری مصر، دو طرف آغاز آتش‌بس و پایان درگیری‌های سه روزه که به کشته شدن دست‌کم ۴۴ فلسطینی منجر شد را تایید کردند.

آتش‌بس از ساعت ۲۳:۳۰ شامگاه یکشنبه به وقت محلی آغاز شد و مقام‌های دو طرف توقف درگیری‌ها را تایید کرده‌اند.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، تایید کرد که اهداف تعیین‌شده محقق شدند و نیازی به ادامه عملیات سپیده‌دم نیست.

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی که به تهران رفته نیز آغاز آتش‌بس را تایید کرد و گفت اسرائیل بود که به دنبال آتش‌بس بود و اگر «به شروط ما پایبند نباشد جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود».

جنبش جهاد اسلامی، همچون حماس، در فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی قرار دارد و هر دو گروه از حمایت‌های جمهوری اسلامی برخوردارند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس، روز شنبه با تایید اینکه سپاه در برنامه‌ریزی حملات گروه‌های مسلح فلسطینی نقش دارد گفت: «روزانه حداقل ۱۵ عملیات» علیه شهرک‌های اسرائیل صورت می‌گیرد.

شامگاه یکشنبه دقایقی پیش و پس از آغاز آتش‌بس در برخی مناطق جنوب اسرائیل صدای آژیر شنیده شد.

ارتش اسرائیل نیز در نخستین دقایق پس از آغاز آتش‌بس اعلام کرد به تلافی حملات راکتی، اهداف متعددی را هدف قرار داده است؛ با این حال اندکی بعد توضیح داد که آخرین حملات پنج دقیقه پیش از آغاز آتش‌بس انجام شد.

در درگیری‌های سه روز گذشته که شدیدترین درگیری بین دو طرف از جنگ یازده روزه پارسال محسوب می‌شود، دست‌کم ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک کشته شدند.

بخشی از تلفات غیرنظامی در پی انفجار در نزدیکی اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه رخ داد؛ ارتش اسرائیل با انتشار ویدیویی اعلام کرد که در این انفجار نقشی نداشته و سقوط راکت پرتاب شده از سوی جهاد اسلامی دلیل آن بوده است.

تور ونسلند، نماینده ویژه سازمان ملل در صلح خاورمیانه، گفت: «وضعیت همچنان بسیار شکننده است و از تمامی طرف‌ها می‌خواهم که بر آتش‌بس نظارت کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا