ایران

گزارش وال‌استریت ژورنال از اصرار جمهوری اسلامی بر بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک

وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه مذاکرات احیای برجام در وین رو به پایان است نوشت جمهوری اسلامی از خواسته قبلی‌اش درباره سپاه پاسداران کوتاه آمد اما در این دور از مذاکرات متمرکز بر بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک است و طرفین در این باره به توافقی نرسیده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی که شامگاه یکشنبه ۱۶ مرداد در وبسایت این روزنامه منتشر شد نوشت که مذاکرات وین و متن مذاکره شده بر سر آن رو به پایان است اما معلوم نیست که جمهوری اسلامی حاضر به پذیرفتن توافق بشود.

چند دیپلمات غربی به این روزنامه گفتند که تهران در این دور از مذاکرات به شدت بر بسته شدن پرونده سه ساله آژانس درباره سایت‌های مشکوک تاکید داشته اما هیچ توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

حدود سه سال پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد رد اورانیوم و مواد هسته‌ای را در چند مکان در ایران کشف کرده است که پیش از آن به آژانس اعلام نشده بود.

بنابر گزارش‌ها، این سه سایت مشکوک شامل تورقوزآباد، ورامین و مریوان هستند و آژانس چند بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی پاسخ شفافی به سوالات این نهاد نداده است.

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه در وین آغاز شده و روز یکشنبه نیز با دیدارهایی بین انریکه مورا و علی باقری کنی ادامه یافت؛ این مذاکرات در روز دوشنبه به خواست تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی و به مناسبت عاشورا تعطیل است و درباره مراحل بعدی آن نیز گزارشی ارائه نشده است.

دور قبلی مذاکرات احیای برجام حدود پنج ماه پیش به بن‌بست رسید و مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان ایران و آمریکا در دوحه نیز بی‌نتیجه پایان یافت.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی با کوتاه آمدن از خواسته مربوط به سپاه پاسداران پا به دور جدید مذاکرات وین گذاشت اما این بار بر مختومه شدن پرونده سایت‌های مشکوک متمرکز شد.

در روزهای اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در اظهارات علنی خود به این موضوع اشاره کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پرسش‌های آژانس را موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی خواند.

پیش از آن نیز محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی، در توییتی نوشته بود رئیسی در گفت‌وگوهای اخیرش با رهبران روسیه، چین و فرانسه تاکید کرده توافق نهایی زمانی به دست خواهد آمد که «ادعاهای پادمانی آژانس در قبال ایران حل و فصل و بسته شود».

با این حال انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین، و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، نسبت به پایان مذاکرات و آماده شدن متن نهایی اظهار خوش‌بینی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا