ایرانجهانخاورمیانهسیاست

استرالیا حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار داد

استرالیا، روز ۳ آذر، با بیان اینکه گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان یک تهدید "واقعی" و "جدی" برای کشور است، این گروه مورد حمایت ایران را ممنوع اعلام کرد.

استرالیا روز چهارشنبه ۳ آذر اعلام کرد که قصد دارد تمامیت حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد و به یکی از کشورهای جهان تبدیل شود که گروه شیعه مورد حمایت ایران را ممنوع کرده است.

چندین دولت غربی این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته‌اند.

اما برخی از کشورها تمایلی به تحریم شاخه سیاسی آن را ندارند؛ زیرا می‌ترسند که این امر روابط با لبنان را که این گروه نفوذ قابل توجهی دارد، پیچیده کند.

تصمیم استرالیا به این معنی است که عضویت در این سازمان یا تأمین بودجه برای آن اکنون در این کشور که جامعه لبنانی بزرگی دارد، جرم محسوب می شود.

کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا در بیانیه ای گفت: «دولت تحمل خشونت را ندارد و هیچ دلیلی – مذهبی یا سیاسی – وجود ندارد که بتواند کشتن مردم بی گناه را توجیه کند.»

او گفت که حزب الله “به تهدید حملات تروریستی و حمایت از سازمان های تروریستی ادامه می دهد” و تهدیدی “واقعی” و “جدی” برای استرالیا است.

این گروه ستیزه جوی مورد حمایت ایران در سال ۱۹۸۲ در جریان جنگ داخلی لبنان تأسیس شد. این گروه در سال ۲۰۰۶ جنگ خونینی را با اسرائیل آغاز کرد.

این گروه توسط ایران تأمین مالی و آموزش می‌یابد و امروز، بخش اعظم لبنان را تحت کنترل دارد.

این سازمان مدت هاست که توسط ایالات متحده و اسرائیل ممنوع شده است. آلمان در ماه مه سال گذشته از این روند پیروی کرد و تمام فعالیت های این گروه در خاک آلمان را ممنوع کرد.

با این حال، آژانس اطلاعات داخلی آلمان تخمین می زند که حدود ۱۰۵۰ عضو و حامی حزب الله در این کشور فعال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا