جهانخاورمیانه

اقدامات دیپلماتیک آمریکا برای توافق صلح میان عربستان و اسرائیل

وبسایت اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد، کاخ سفید قصد دارد با اقدامات دیپلماتیک کاری کند که عربستان سعودی و اسرائیل، ظرف شش تا هفت ماه آینده بر سر صلح با یکدیگر به توافق برسند.

این دو مقام آمریکایی گفتند، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌خواهد این توافق تا پیش از آغاز کارزارهای انتخاباتی آمریکا که تمام برنامه‌های کاری او را به خود اختصاص خواهد داد، سر بگیرد.

اهمیت این موضوع در این است که هر توافقی برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل که با وساطت آمریکا اتفاق بیفتد، به احتمال قوی بر بهبود روابط ایالات متحده و سعودی نیز اثر خواهد داشت.

با این حال، سر گرفتن چنین توافقی از محبوبیت چندانی میان اعضای حزب دموکرات آمریکا برخوردار نیست و می‌تواند برای بایدن هزینه سیاسی زیادی را در پی داشته باشد.

توافق میان عربستان و اسرائیل می‌تواند در پیش‌برد صلح در خاورمیانه، نقشی تاریخی‌ ایفا کند و به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی بیشتری با اسرائیل بینجامد.

به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در دیدار هفته گذشته خود با محمد بن سلمان در جده، ضمن پرداختن به دیگر مسائل منطقه، بحث امکان عادی‌سازی روابط میان سعودی و اسرائیل را پیش کشیده است.

پس از این دیدار، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا، در سفری به اورشلیم، اطلاعات لازم را در این باره در اختیار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گذاشتند.

دو مقام آمریکایی به اکسیوس اطلاع داده‌اند که سالیوان به بن سلمان گفته است آمریکا بر این باور است که تا پایان امسال امکان دارد توافقی میان سعودی و اسرائیل سر بگیرد.

سفارت عربستان در واشینگتن به پرسش‌های خبرنگار اکسیوس در این باره پاسخی نداده است. با این حال، دو مقام ارشد آمریکایی به این وبسایت گفته‌اند به سود عربستان سعودی است که تا زمانی که جو بایدن ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده دارد، برای عادی‌سازی روابطش با اسرائیل به توافق برسد، چرا که در این صورت از حمایت سیاسی بیشتری از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار خواهد شد و مشروعیت سیاسی بیشتری نیز نزد آنها پیدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا