ایرانمحیط زیست

انباشت بحران‌ها و بی‌تفاوتی به محیط‌زیست در ایران؛ جغرافیایی که مرگ نسیب جانداران می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: «ورود آلاینده‌ها، فلزات سنگین و سموم کشاورزی» باعث مرگ پرندگان در خلیج گرگان می‌شود.

در پی شدت گرفتن مرگ پرندگان مهاجر در زیستگاه پرندگان در خلیج گرگان در دریای خزر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: «ورود آلاینده‌ها، فلزات سنگین و سموم کشاورزی» باعث مرگ این پرندگان می‌شود.

محمدرضا کنعانی روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن به ایسنا گفت: «طبق اعلام محیط زیست این استان، تا روز گذشته [دوشنبه ۱۳ بهمن] مجموعاً ۳۳۱ لاشه پرنده از سواحل خلیج گرگان در محدوده شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر جمع‌آوری شده است.»

او با بیان اینکه «سال گذشته» نیز «تلفات پرندگان مهاجر» بطور گسترده اتفاق افتاد، از نگرانی خود در باره گسترش تلفات به «سواحل بندر تورکمن و گوموشان (گمیشان)» سخن گفت.

آقای کنعانی با بیان اینکه «هنوز راهکار عملی برای مقابله با این پدیده به ما ارائه نشده است»، تصریح کرد: تنها کاری که می‌توانیم هنگام بروز مرگ پرندگان مهاجر انجام دهیم «جمع‌آوری سریع لاشه پرندگان از سواحل به جهت جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر پرندگان و حیوانات است.»

به گفته این مقام محیط‌زیست، «طرح احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله در ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها مصوب و توسط دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شد و متأسفانه هنوز اتفاق عملیاتی در این منطقه صورت نگرفته است.»

او با تأکید بر اهمیت احیای خلیج گرگان، هشدار داد: «علاوه بر موضوع متأثرکننده تلفات پرندگان، در صورت خشک شدن خلیج گرگان زندگی بسیاری از جوامع محلی منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. خشک شدن خلیج فعالیت‌های گردشگری و صیادی و معیشت مردم منطقه را تحت شعاع قرار می‌دهد و همچنین باعث شکل‌گیری پدیده گردوغبار و تغییر اقلیم منطقه خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا