جهان

انتقاد «مایک پمپئو» از سیاست دولت چین در قبال تورکهای اویغور

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا سیاست دولت چین در قبال اویغورها در تورکستان شرقی را نقض آشکار حقوق بشر دانست.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا طی پیامی توئیتری از سیاست دولت چین در قبال مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ ترکستان شرقی انتقاد و آن را نقض حقوق بشر ارزیابی کرد.

 

 

وی افزود: «سیاست اعمال فشار حزب کمونیست چین که از تبت تا سین‌کیانگ ادامه دارد ارتباطی با تروریسم ندارد. اقدامات این حزب در راستای از بین بردن فرهنگ و اعتقادات شهروندان است».

 

گفتنی است بیش از یک میلیون مسلمانان اویغور به اتهام «افراط‌گرایی دینی» در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) بازداشت شده اند.

 

دولت چین همواره درخواست‌ نمایندگان سازمان های مردم نهاد، حقوق بشری و سازمان ملل متحد برای سفر به منطق و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را همواره رد کرده است.

 

براساس گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر دولت چین به بهانه “تدابیر پلیسی پیشگیرانه” بسیاری از اویغورهای بی‌گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاه های اجباری محبوس کرده است.

 

پکن در اکتبر 2018 به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه ترکستان شرقی که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اعتراف کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای “مبارزه با تروریسم” صورت می‌گیرد.

 

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا