آذربایجان

اولین رزمایش بزرگ پس از جنگ؛ ارتش آذربایجان برای چه چیزی آماده می‌شود؟

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد، طبق برنامه مصوب الهام علی‌اف، رئیس جمهور این کشور تمرینات عملیاتی و تاکتیکی با شرکت نیروهای مختلف ارتش از ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در قره‌باغ برگزار می شود.

این رزمایش به فرماندهی وزیر دفاع شامل ۱۰ هزار پرسنل، حدود ۱۰۰ تانك و سایر خودروهای زرهی، حدود ۲۰۰ راکت انداز و توپخانه با كالیبرهای مختلف، راکت‌اندازهای رگباری و خمپاره اندازها، حدود ۳۰ هواپیمای نظامی و انواع پهپادها خواهد بود.

در طول تمرینات، که تا ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) ادامه خواهد داشت، نیروها وظایفی را در زمینه مبارزه با گروههای تروریستی و همچنین گروههای مسلح غیرقانونی و عملیات ضد تروریستی انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، برخی از تمرینات در جنگل‌های کوهستانی و مناطق سخت برگزار می شود. از این نظر است که مناطق آزاد شده آذربایجان نیز به عنوان محل این رزمایش انتخاب شده است. وظایف تعیین شده در آموزشها نیز جدید و مهم هستند.

مأموریت های رزمی و سناریوهایی که در تمرینات گسترده نظامی که قبل از جنگ توسط ارتش آذربایجان انجام می شد، براساس عملیات تهاجمی و با هدف تحقق وظیفه آزادسازی سرزمین های اشغالی بود. اکنون سناریو تغییر کرده است؛ وظیفه اصلی ارتش آذربایجان حفظ وضعیت موجود در منطقه پس از جنگ است.

در حال حاضر بقایای گروه های مسلح غیرقانونی در مناطقی که اکنون تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه است و خود را “ارتش دفاعی قره‌باغ” می نامند، در قسمتی از قره باغ کوهستانی باقی مانده اند. نمایندگان رژیم خودخوانده آرتساخ اخیراً در مورد برنامه هایی مبنی بر ساخت “ارتش حرفه ای” از این گروه های مسلح سخن می‌رانند. همچنین، در ارمنستان و قره باغ کوهستانی برخی نیروهایی وجود دارد که در فکر جنگ سوم هستند. با این وجود، در نتیجه ضرباتی که در جنگ وارد شد، ارمنستان نه تنها در کوتاه مدت بلکه در میان مدت و بلند مدت توانایی انتقام جویی را ندارد. با این حال، از نظر تئوریک نباید منتفی دانست که این گروه های مسلح غیرقانونی ممکن است اقدام به خرابکاری و تروریسم کنند. همچنین، اگر این گروه های غیرقانونی به طور مسالمت آمیز خلع سلاح نشوند، ممکن است خلع سلاح آنها توسط ارتش آذربایجان با زور انجام شود.

این بدان معناست که سناریوی رزمایش کنونی به طور اتفاقی انتخاب نشده است و ارتش آذربایجان در حال آماده سازی برای تهدیدهای احتمالی نظامی در دوران پسا جنگ است. اگر قبل از جنگ ارتش آذربایجان به عنوان نیرویی برای آزادسازی سرزمین های خود از اشغالگران وجود داشت، اکنون این نیرو برای صلح در منطقه وجود خواهد داشت. از این نظر، بد نیست که محافل نظامی-سیاسی ارمنستان، که در حال حاضر درگیر اختلافات داخلی هستند، با خواندن اطلاعات منتشر شده توسط وزارت دفاع آذربایجان در مورد تمرین ها و تماشای آموزش ها، از آنها درس بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا