آذربایجانایرانجهانفرهنگ و هنر

آثار هنری مصطفی پروین در نمایشگاه «شجاعت من» در سوییس

آثار هنری مصطفی پروین، نقاش و فعال مدنی آذربایجانی در اردبیل به همت دکتر جک پرگر، هنرمند فرانسوی در نمایشگاه «شجاعت من» در سوییس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

دکتر پرگر در معرفی آثار مصطفی پروین آورده است: «در دومین سفرم به ایران، شانس ملاقات با مصطفی پروین نقاش و هنرمند ایرانی که برای آزادی بیان مبارزه می‌کند داشتم. تاکنون امکان به نمایش گذاشتن آثارش در ایران فراهم نشده است.»

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از کانال تلگرامی عباس لسانی، آقای پروین، فعال آذربایجانی و از هنرمندان سیاسی ممنوعه در ایران است که علی‌رغم موافقت سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی با برپایی آثار او در قالب نمایشگاه، همواره با ممانعت‌های امنیتی روبرو بوده است.

او پیش‌تر در اعتراض به لغو نمایشگاه نقاشی‌اش با عنوان «شیروان دره‌سی» در آبان ماه ۹۶ با راه رفتن و آویزان کردن پلاکاردهایی در محوطه نگارخانه فدک اردبیل اعتراض خود را به دخالت نهادهای امنیتی در حوزه هنر نشان داده بود.

وی یکسال بعد از این ماجرا و در آذرماه ۹۷ در اعتراض به مداخله‌های امنیتی و در حمایت از زندانیان سیاسی نمایشگاهی با نام «اوین» در منزل شخصی خود برپا کرد که مورد استقبال هنرمندان و فعالین مدنی اردبیل قرار گرفت.

مصطفی پروین در تیرماه ۹۸ در مصاحبه با ماهنامه خط صلح و در رابطه با پرفورمنس آرت عنوان داشته که آثار هنری او صرفا در حوزه نقاشی نمانده و کلیت بدنش را نیز در جهت خلق آثار تاثیرگذار به خدمت گرفته است.

او گفته: «معترض هر پدیده اجتماعی غلط و خشونت آمیز به خصوص کلیت نقض حقوق بشر در ایران بوده و آثارش را نیز به هنگام فقدان بیان و به تاسی از جغرافیا، جامعه و شرایط آن خلق می کند.»

«کابوسمان پابرجاست»، «ساختار کوکی» و «طبیعت مغلوب» از جمله آثار پرفرمنس هنری (هنر اجرا) آقای پروین می باشد که خارج از حوزه نقاشی توجه بسیاری از هنردوستان و فعالین اجتماعی-سیاسی را به خود جلب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا