آذربایجان

اولین هواپیما در فرودگاه فضولی فرود آمد

بزرگترین هواپیمای مسافربری ایرباس متعلق به خطوط هوایی آذربایجان که از باکو پرواز می کرد، پرواز آزمایشی انجام داد و در اولین فرودگاه قره باغ آزاد شده فرود آمد.

امروز یک رویداد مهم در فرودگاه بین المللی فضولی رخ داد. قبل از راه اندازی فرودگاه، بزرگترین هواپیمای مسافربری ایرباس متعلق به خطوط هوایی آذربایجان که از باکو پرواز می کرد، پرواز آزمایشی انجام داد و در اولین فرودگاه قره باغ آزاد شده فرود آمد.

نکته نمادین این است که این هواپیما “قره‌باغ” نامیده شده است (هواپیماهای موجود در ناوگان خطوط هوایی آذربایجان به افتخار مناطق و شهرهای آذربایجان نامگذاری شده اند).

علاوه بر این، یک هواپیمای بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷، یکی از بزرگترین هواپیماهای باری خطوط هوایی سیلک‌وی جمهوری آذربایجان نیز، امروز در فرودگاه فضولی به زمین نشست. برای اولین بار، محموله از طریق هوا به قره باغ تحویل داده شد.

زمان پرواز در مسیر باکو-فضولی حدود ۳۵ دقیقه بود.

باندی به طول ۳۰۰۰ و عرض ۶۰ متر در فرودگاه بین المللی فضولی به بهره برداری رسید. باند هواپیما به طور کامل مجهز به سیستم های فرود و ناوبری، روشنایی، سیستم های راداری اولیه و ثانویه است تا از ایمنی پرواز مطابق با تمام الزامات ایکایو اطمینان حاصل شود. این، به فرودگاه اجازه می دهد تا هر نوع هواپیمایی را بپذیرد. مساحت فرودگاه ۶۰ هزار متر مربع است.

ساخت برج کنترل ترافیک هوایی مجهز به سیستم های خودکار به پایان رسیده است. با توجه به این امر، شروع پروازها به فرودگاه فضولی مطابق با استانداردهای ایکایو و ایاتا امکان پذیر خواهد بود. برای کنترل کامل سیستم ناوبری هوایی و پروازها بر سرزمین های آزاد شده خطوط هوایی جدید بین المللی معرفی شده‌اند.

پستهای اصلی ترانسفورماتور و خطوط انتقال نیرو نیز آماده تامین برق مجتمع فرودگاهی آینده هستند. ساخت موتورخانه و دیگر ساختمانهای جانبی به پایان رسیده است.

یک پارکینگ برای ۱۵۰ خودرو در مقابل پایانه مسافربری ساخته شده است که در اواخر سپتامبر به بهره برداری می رسد. همچنین، ساخت بزرگراهی که فرودگاه بین المللی فضولی را با “جاده پیروزی” و بزرگراه منتهی به شوشا متصل می کند، در حال انجام است. علاوه بر این، کار محوطه سازی در فرودگاه در حال انجام است.

لازم به ذکر است که ساخت فرودگاه های بین المللی در مناطق لاچین و زنگیلان به دستور الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا