اقتصادایران

ایران| بودجه سال آینده ۵۵هزار میلیارد تومان کسری دارد

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات ایران ضمن تایید کسری بودجه در سال آینده این کشور، تصریح کرد: «کسری بودجه ۹۹» چیزی حدود «۵۵ هزار میلیارد تومان» پیش بینی می‌شود.

بحث درباره لایحه بودجه سال آینده ادامه دارد. کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را تصویب کرده، اما آنطور که نمایندگان مجلس می‌گویند: بودجه با کسری تدوین شده است و به بازنگری نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری «تسنیم» رئیس دیوان محاسبات کسری بودجه سال آینده را تایید می‌کند اما بازگرداندن لایحه را به دولت، زمان‌بر می‌داند و معتقد است: ارقام درآمدی دولت باید اصلاح شود.

 

 

بودجه «غیرواقعی» و پش‌بینی درآمدهای «کاذب» انتقاد اصلی نمایندگان مخالف لایحه بودجه سال ۹۹ است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این موضوع و همینطور کسری بودجه سال آینده را تایید کرده است. عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات هم شامگاه شنبه هفتم آذر در یک برنامه تلویزیونی کسری بودجه را تایید کرد اما رقم آن را کمتر از آنچه که پیش از این برخی از نمایندگان گفته بودند، اعلام کرد.

 

پیش از این رسانه‌ها به نقل از برخی نمایندگان ۲۲۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای سال آینده تخمین زده بودند. آذر این رقم را «خیلی عجیب و غریب» دانست و گفت: اگر بخش اعتبارات هزینه‌ای را همان ۱۵ درصدی که دولت حساب کرده  و در لایحه بودجه آورده و  عملکرد سال ۹۸ مبنا قرار گیرد، «کسری بودجه واقعی سال ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.».

به گفته عادل آذر درآمدهای دولت در سال آینده بر «مالیات»، «فروش نفت» و «فروش اموال دولتی» استوار است. در لایحه دولت حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است. رقمی که برخی نمایندگان مجلس آن را «خیال خام» توصیف کرده‌اند. آذر اما به تحقق آن خوش‌بین بود: «ولت تا حدودی واقع بینانه دیده است و ۹۵ درصد آن حاصل می‌شود». او البته به دولت توصیه کرد: «باید به دنبال مؤدیان جدید رفته و از فرار مالیاتی جلوگیری کند».

رئیس دیوان محاسبات اما درآمد نفتی پیش‌بینی شده را «غیرقابل تحقق» دانست و گفت که رقم آن اصلاح شود. به گفته او دولت برداشت از صندوق توسعه ملی را هم به عنوان درآمد نفتی در نظر گرفته است.

برپایه اظهارات نمایندگان مجلس، دولت در لایحه بودجه فروش یک میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که صادرات نفت ایران به کمترین میزان در چهار دهه اخیر گذشته و پیش‌بینی می‌شود به کمترین میزان در ۶۰ سال گذشته کاهش یابد.

فروش اوراق مشارکت و خزانه اسلامی از دیگر منابع درآمدی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه است. دولت ۸۰ هزار میلیارد درآمد از این محل پیش‌بینی کرده است. عادل آذر اما رقم پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از دولت خواست: «دارایی که فروخته می‌شود باید تبدیل به احسن شود نه این که خرج شود».

احتمال افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه نقدی از دیگر زمزمه‌های پیرامون لایحه بودجه سال آینده است. رئیس دیوان محاسبات هر دو را رد کرد: «هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها وجود ندارد و زمانی که بنزین گران شد دیگر هیچ برنامه گرانی وجود ندارد».

قیمت بنزین در روزهای پایانی آبان براساس تصمیم شورای هماهنگی سران قوا سه برابر افزایش یافت. این تصمیم با اعتراضات گسترده مردمی در سراسر ایران روبه رو شد و حاکمیت معترضان را با خشونت سرکوب کرد، به گونه‌ای که بیش از هشت هزار تن بازداشت و یک هزار و ۵۰۰ تن کشته شدند.

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا