ایرانجهانسیاست

ایران حمایت خود از لایحه امنیتی چین در مورد هنگ‌کنگ را اعلام کرد

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به خاطر اهمیت احترام به اصل «چین واحد»، هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین را محکوم می کند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۴ خرداد، گفت، با توجه به اهمیت احترام به اصل «چین واحد»، هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین را محکوم می‌کند.

آقای موسوی همچنین با بیان اینکه هرگونه «خدشه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» چین را قابل قبول نمی‌دانند، «بر اجرای قانون و حفظ نظم در جهت ثبات، رفاه و امنیت مردم هنگ کنگ تاکید» کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین عنوان داشته که «عدم مداخله در امور سایر کشورها، حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی کشورهای جهان از اصول روشن و تغییر ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.»

هزاران شهروند معترض در هنگ‌کنگ، روز یکشبه برای اعتراض به قوانین امنیتی جدیدی که از سوی چین ارائه شده، با شعارهای ضد دولتی به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس قانون ارائه شده جدید از سوی چین، هرنوع تظاهرات یا اعتراض شهروندان در هنگ‌کنگ می‌تواند «براندازی، فتنه یا تجزیه‌طلبی» تلقی شود و به کلی ممنوع خواهد شد.

معترضان هنگ‌کنگی به قانون ارائه شده می‌گویند، هدف چین از تحمیل چنین قوانینی، سرکوب هرچه بیشتر همه آزادی‌های مدنی شهروندان است.

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه ۴ خرداد گفت تصویب لوایح امنیتی چین در رابطه با هنگ‌کنگ می‌تواند منجر به تحریم چین و تهدید این منطقه به‌ عنوان یک مرکز مالی و تجاری بین‌المللی شود.

رابرت اوبراین گفت که در این صورت هم چین و هم هنگ‌کنگ می‌توانند از سوی ایالات متحده آمریکا تحت تحریم‌ قرار گیرند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا