جهان

پیروزی گسترده «استقلال طلبان» بر «سلطه چین» در انتخابات هنگ‌کنگ

از منظر بسیاری از کارشناسان این انتخابات نوعی همه‌پرسی در مورد پایان بخشیدن به سلطه چین و سیاستهای جاری در هنگ‌کنگ به‌شمار می‌رود.

با ثبت مشارکت ۷۱.۲ درصدی در ششمین دوره انتخابات شوراهای منطقه ای هنگ کنگ که روز گذشته (یکشنبه) برگزار شد، رکورد شرکت در انتخابات در این جزیره نا آرام شکسته شد.

معترضان به سیاست‌های پکن در هنگ‌کنگ، در نخستین انتخابات نسبتا آزاد این منطقه پس از ماه‌ها اعتراضات، توانسته‌اند به پیروزی چشم‌گیری برسند؛ از منظر بسیاری این انتخابات نوعی همه‌پرسی در مورد سیاست‌های جاری و نزدیکی به چین به‌شمار می‌رود.

از مجموع چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفری که برای شرکت در این انتخابات پیشتر ثبت نام کرده بودند ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار نفر برابر با ۷۱.۲ درصد رای خود را جهت انتخاب نمایندگان منطقه ای به صندوق انداختند.

شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای به رای‌گیری اقبال نشان دادند و ۷۱ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌ها رفتند.

انتخابات شوراهای منطقه ای هنگ کنگ هر چهار سال یکبار برگزار می شود در انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی میزان مشارکت مردم ۴۷ درصد بود میزان مشارکت در انتخابات امسال حتی از میزان مشارکت در انتخابات شورای قانونگذاری سال ۲۰۱۶ میلادی با ۶۸ درصد که در آن حداقل ۱۰ نامزد محلی انتخاب شدند فراتر رفت.

ششمین دوره انتخابات شوراهای منطقه ای سال ۲۰۱۹ در هنگ گنگ از صبح روز یکشنبه در ۶۳۳ حوزه رای گیری آغاز شد و تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی ادامه داشت.

این انتخابات هر چهار سال یکبار برگزار می شود اما انتخابات سال ۲۰۱۹ بدلیل اعترتضات ماههای اخیر در این جزیره مبنی بر پایان بخشیدن به سلطه چین، در کانون توجه قرار گرفته است.

در انتخابات روز گذشته یک هزار و ۹۰ نفر در ۱۸ منطقه برای کسب ۴۷۹ کرسی به رقابت پرداختند از میان ۴۷۹ کرسی شوراهای منطقه ای، ۴۵۲ کرسی توسط رای دهندگان انتخاب می شوند و ۲۷ کرسی دیگر نیز روسای کمیته های روستایی در مناطق جدید هستند.

 

شوراهای منطقه ای که به عنوان رابط بین مردم و دولت خدمت می کنند، ارگان های مشاوره ای هستند که در مورد مسائل محلی مانند مسایل شهری و تامین امکانات رفاهی مردم تصمیم گیری می کنند.

 

هنگ‌کنگ از خرداد ماه سال جاری صحنه اعتراضات و تظاهراتی‌ست که پی‌در‌پی و بدون توفق در روزهای آخر هفته و حتی روزهای معمول هفته ادامه پیدا کرده‌است.

اعتراضات اولیه به لایحه استرداد مظنونان به چین آغاز شد، اما حتی کنارگذاشتن این لایحه مانع از ادامه آن نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا