ایران 70 درصد بودجه حزب‌الله لبنان را تامین می‌کند

برایان هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفت که جمهوری اسلامی، سالانه حدود 70 دصد بودجه حزب‌الله لبنان را تامین می‌کرد.

هوک شامگاه دوشنبه 22 آوریل در مصاحبه ویژه با العربیه گفت: «70 درصد درآمدهای حزب‌الله از نظام ایران می‌آید. به لحاظ تاریخی ایران سالانه 700 میلیون دلار در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد که حدود 70 درصد بودجه این گروه است. در حال حاضر بودجه ایران کاهش پیدا کرده که این بازتابی مثبت بر سیاست خارجی‌مان داشت».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه، پاداشی 10 میلیون دلاری برای کسانی در نظر گرفت که اطلاعاتی منجر به ایجاد مانع در مسیر تامین مالی حزب‌الله لبنان ارائه دهد.

دو وزارت‌خانه امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند این پول‌، به کسانی داده خواهد شد که اطلاعاتی همچون اسامی افراد تامین کننده مالی حزب‌الله، پرونده‌های بانکی، رسیدهای گمرکی یا سندی از تعاملات ساختمانی ارائه دهند.

این پاداش را «برنامه پاداش عدالت» خواهد داد که معمولا برای اطلاعات منجر به مشخص کردن موضع تروریست‌های تحت تعقیب، پول پرداخت می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشینگتن تلاش می‌کند جلوی رسیدن پول از ایران به حزب‌الله لبنان را بگیرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «درآمدهای حزب الله سالانه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد که از راه پشتیبانی مالی مستقیم ایران، مبادلات مالی و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و شبکه‌ای از تامین کنندگان و پولشویی تامین می‌شود».

Related Articles

Bir cavab yazın

Back to top button