‘دادخواست چین’ علیه آمریکا درباره حذف معافیت‌های تحریم نفت ایران

چین درباره حذف معافیت‌های موردی خرید نفت از ایران هشدار داده و گفته این تصمیم آمریکا به تشدید نوسان قیمت نفت در بازارهای انرژی خاورمیانه و جهانی منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه (سوم اردیبهشت/ ۲۳ آوریل) اعلام کرده دادخواستی را علیه تصمیم اخیر آمریکا تنظیم کرده است.

گنگ شائونگ ، سخنگوی وزیر خارجه این کشور، گفته است: “تصمیم آمریکا باعث نوسان در بازارهای انرژی جهانی و خاورمیانه می‌شود.”

واردات نفت چین از ایران در سال گذشته میلادی روزانه حدود ۵۸۵ هزار و ۴۰۰ بشکه بود که تقریبا معادل ۶ درصد کل واردات نفت خام این کشور است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، دیروز (دوشنبه ۲۲ آوریل/۲ اردیبهشت) پایان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را اعلام کرد و گفت دیگر هیچ معافیتی در این زمینه به کشورهای دیگر نخواهد داد.

دولت آمریکا در ماه نوامبر گذشته برای هشت کشور معافیتی ۱۸۰ روزه‌ای صادر کرده بود تا فرصت جایگزینی واردات نفت از ایران را داشته باشند؛ این معافیت‌ها ۱۲ اردیبهشت (۹ روز دیگر) به پایان می‌رسند.

همزمان عربستان سعودی از تصمیم اخیر آمریکا استقبال کرده است.

ابراهیم العاصف، وزیر خارجه این کشور امروز گفته است: “عربستان از این گام آمریکا کاملا حمایت می‌کند؛ این گامی ضروری برای مجبور کردن ایران به پایان دادن سیاستهای این کشور در بی‌ثبات کردن ثبات و حمایت از تروریسم در جهان است.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز در پیامی که در توییتر منتشر کرد نوشته بود عربستان و سایر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تحریمی که حالا تبدیل به تحریم کامل علیه نفت ایران شده، بیش از کسری (بدلیل حذف نفت ایران) نفت به بازار تزریق می‌کنند.

در پی تصمیم آمریکا، خالد فالح، وزیر انرژی عربستان هم دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش برای عرضه کافی نفت در بازار با سایر تولیدکنندگان نفتی همکاری خواهد کرد.

کاخ سفید گفته امارات هم برای تزریق نفت بیشتر به بازار پس از توقف صادرات نفت ایران اعلام آمادگی کرده است.

در این میان ترکیه از جمله کشورهای حامی تمدید مجوز خرید نفت از ایران بوده و از مخالفان تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی است.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در پیامی که پس از اعلام تصمیم اخیر آمریکا در توئیتر منتشر کرد، نوشته بود اقدام آمریکا “به آرامش و ثبات در منطقه کمک نمی‌کند و مردم ایران را متضرر می‌کند.”

او همچنین گفته: “ترکیه تحریم‌های یکجانبه (آمریکا علیه ایران) و تحمیل چگونگی روابط با همسایگان را نمی‌پذیرد.”

یک روز پس از اعلام آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های خرید موقتی نفت از ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی در معاملات امروز سه‌شنبه (سوم اردیبهشت/ ۲۳ آوریل) به بالاترین قیمت طی حدود شش ماه گذشته رسیده است.

در معاملات امروز صبح، قیمت هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی به ۷۴ دلار و ۶۷ سنت رسید که ۶۳ سنت بالاتر از آخرین قیمت دیروز پیش از بسته شدن بازار بود.

بر اساس بودجه ۱۳۹۸،‌ دولت ایران باید از فروش نفت حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

پیش‌بینی دولت از درآمدهای نفتی در بودجه ۹۸ این بود که بتواند یک و نیم میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی بفروشد؛ سهم فروش نفت معادل یک میلیون و ۳۷۴ هزار بشکه در روز بود.

Related Articles

Bir cavab yazın

Back to top button