اقتصادایران

بازار خودروی ایران پس از تحریم‌ها به «کما» رفته است

کارشناس و همچنین یکی از بزرگترین فروشندگان خودرو در ایران، تصریح کرد که به دنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا، بازار خودروی این کشور در «کما» قرار گرفته و نتوانسته است بهبود یابد.

به گزارش آنادولی، علی خسروانی به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان خودرو در ایران که گفته می‌شود رکورددار بیشترین تعداد فروش خودرو پس از شرکت‌های تولید کننده خودرو در این کشور است، در گفتگو با این خبرگزاری ضمن ارزیابی وضعیت بازار خودرو در ایران تصریح کرد: «بازار خودرو ایران در حالت کماست. نه جنسی برای فروش هست و نه خریداری برای خودروی بی کیفیت و گران وجود دارد».

متن این گزارش به شرح زیر است:

عرضه نباشد قیمت بالا می‌رود

او درباره وضعیت بازار خودرو که پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور دچار بحران شد، گفت: “دو سال است هیچ خودرویی وارد ایران نشده است. قیمت خودرو همچون دیگر کالاهای مصرفی با عرضه و تقاضا مشخص می شود، وقتی عرضه نباشد طبیعی است قیمت بالا می رود”.

گران شدن خودرو بار روانی ایجاد می‌کند

خسروانی در ادامه گرانی دلار بر اثر تحریم را در افزایش قیمت در ایران موثر دانست و افزود: «کشور تحریم شد، ارزش ریال کاهش پیدا کرد و ممنوعیت واردات کالا نیز باعث شد تجاری که کالایشان ممنوع شده با سرمایه سرگردان به سمت بازار خودرو هجوم بیاورند. اما چرا قیمت خودرو اینقدر اهمیت دارد و باید بگویم به این دلیل است که شاخص بازار و تورم است. گران شدن خودرو بار روانی ایجاد می‌کند».

او که خودروسازان را از جمله «مسببین بالا رفتن قیمت خودرو» می‌داند، اظهار داشت: «شرکت‌ها از قدرت فضای مجازی به نفع خودشان و با اکانت‌های زیادی در سایت‌های فروش خودرو آگهی می‌دادند، به قیمت بالاتر از بازار ثبت می کردند. با کسانی که قیمت پایین برای فروش داشتند تماس می گرفتند و آنها را تهدید می کردند».

قیمت خودرو به قدری گران شده که از دسترس خارج شده است

این فروشنده خودرو در ایران افزود: «در حال حاضر بازار خودرو در کشور حالت شبه ثبات دارد. خودرو در نهایت یک کالای مصرفی است، قیمت آن تا یک جایی توجیه دارد. به قدری گران شده که از دسترس خارج شده است. در حال حاضر خودرو و مسکن آنقدر گران است که بسیاری افراد می بینند می‌توانند بفروشند و با پول آن خارج از ایران به راحتی زندگی کنند. در ترکیه خانه می خرند و یا به کانادا مهاجرت می کنند».

راه برون رفت از بحران چیست؟

خسروانی در ادامه درباره راه برون رفت از این بحران گفت: «ما در این یک سال و نیم که تحریم‌ها برگشته است فهمیدیم چیزی به نام تولید ملی نداریم. حتی یک پراید معمولی هم نمی توانیم کامل بسازیم. حکومت از اول انقلاب با حمایت‌های بی جا و وابسته کردن خودروسازان باعث شد آنها هیچ وقت مستقل نشوند. فضای غیر رقابتی ایجاد شده به ناتوانی در تولید با کیفیت انجامید و اگر ممنوعیت واردات برداشته شود، ورشکسته می‌شوند. وقتی این پیشنهادات را می‌دهیم به ما انگ مخالف تولید و کارگر می زنند اما آیا کارگران حال و روز بهتری دارند؟»

واردات خودرو ربطی به تحریم ندارد

او با بیان اینکه واردات خودرو ربطی به تحریم ندارد، ادامه داد: «ما در دوران تحریم‌های گذشته هم به راحتی خودرو وارد کشور می کردیم. تجار ایرانی یاد گرفته اند چگونه در شرایط تحریم کار کنند اما در حال حاضر دچار خودتحریمی هستیم. مشکل ما داخلی است نه خارجی. سرمایه تجار خارج از ایران است. وقتی نمی توانند کالا وارد کنند چگونه سرمایه شان را برگردانند؟ یکی از راه‌های برگشت سرمایه ایجاد مشوق‌های مختلف است».

دولت واردات را آزاد کند

خسروانی آزاد کردن واردات را تنها راه حل فعلی بازار خودرو ایران دانست و گفت: «اگر شرایط به همین نحو پیش رود شاهد بیکاری در این حوزه نیز خواهیم بود. به عنوان مثال تنها من برای 300 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌ام. نتوانیم کار کنیم روز به روز به تعداد بیکاران اضافه می شود. بهتر است دولت واردات را آزاد کند. تعرفه‌ها را کاهش دهد و اجازه ورود خودروهای کارکرده به کشور را صادر کند».

گفتنی است در حال حاضر هیچ خودروی خارجی بدون کارکرد در ایران یافت نمی شود. از آنجا که خودروهای جدید اواخر هر سال به نام سال بعد تولید می شوند آخرین مدلهای خودرو در ایران مربوط به سال 2018 است. شرکت های خودروساز در ایران هم با کاهش تولید روبرو شدند و توان تولید برخی خودروهای خارجی را که مونتاژ می کردند، ندارند.

از سوی دیگر گران‌ترین خودرویی که در تهران قیمت خورده، یک لامبورگینی به بهای 20 میلیارد تومان (حدود یک میلیون و هشتصد هزار دلار ) است. همچنین از جمله دیگر گران‌ترین خودروها BMW سری 7 است که بین 2.5 تا 3 میلیارد تومان قیمت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا