ایرانجهانسیاست

بایدن بدون برداشتن تحریم‌های اساسی، در پی کاهش فشار بر ایران است

دولت جو بایدن در حال ارزیابی روشهای کاهش فشار مالی بر ایران بدون لغو تحریم‌های خردکننده اقتصادی -از جمله فروش نفت- به عنوان گامی در جهت احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ است.

شبکه بلومبرگ روز شنبه ۱۸ بهمن با استناد به چهار منبع آگاه نوشت، برخی از گزینه های مورد بحث در این مورد شامل تسهیل پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به تهران برای مبارزه با ویروس کرونا و کاهش تحریم هایی است که از ورود کمک‌های بین‌المللی به ایران در زمینه کرونا جلوگیری کرده اند.

چنین اقداماتی با دلایل انسان دوستانه توجیه شده است.

به گفته این منابع آگاه، جو بایدن همچنین احتمالاً یک دستورالعملی را امضا می‌کند که تصمیم دونالد ترامپ برای ترک توافق هسته‌ای را لغو می‌کند.

در حال حاضر صدور معافیت به ایران برای فروش نفت خود در بازارهای بین المللی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

بلومبرگ می‌نویسد، احیای توافق ایران به عنوان یکی از مهمترین چالش های سیاست خارجی دولت بایدن می‌باشد.

روز جمعه شورای امنیت ملی آمریکا جلسه ای درباره مسائل خاورمیانه و ایران تشکیل داد، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در توییتر خود گفت که این جلسه حاوی “هیچ اعلام سیاسی” نیست.

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری امروز گفت اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.  او تاکید کرد: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.»

دولت بایدن اصرار دارد که ایران قبل از اقدام آمریکا برای بازگشت به برجام، به آن پایبند بماند و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه گفت که تا بازگشت کامل هنوز “راه طولانی” است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا