جهانسیاست

بایدن: پوتین یک “قاتل” است، تاوان آن را خیلی زود می‌پردازد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت كه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه "قاتل" است و او "تاوان" دخالت در انتخابات آمریكا را "می پردازد".

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت كه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “قاتل” است و او “تاوان” دخالت در انتخابات آمریكا را “می پردازد”. پس از این اظهارات، روبل روسیه و بورس اوراق بهادار این کشور سقوط کرد.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره آخرین گزارش اطلاعات آمریكا درباره مداخله روسیه در انتخابات، گفت: “به زودی تاوان آن را پرداخت خواهد كرد.”

بایدن در تلویزیون ای‌بی‌سی، که اولین مصاحبه خود را انجام داد، به سوالات جورج استفانوپولوس پاسخ داد.

بایدن با بیان اینکه او در ماه ژانویه در تماس تلفنی با پوتین به او درباره واکنش احتمالی ایالات متحده هشدار داد، گفت: “[پوتین] او هزینه‌اش را پرداخت خواهد کرد. ما یک گفتگوی طولانی داشتیم، من او را خوب می شناسم، به او هم گفتم که من هم تو را خوب می شناسم، تو هم من را خوب می شناسی. اگر این موارد آشکار شود، برای آنچه اتفاق خواهد افتاد آماده باشید.”

محری پرسید: “پس شما پوتین را می شناسید، فکر می کنید او قاتل است؟” بایدن پاسخ داد: “من چنین فکر می کنم”.

در گزارش اطلاعاتی در مورد ادعای مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلاش مسکو برای دستکاری در مبارزات انتخاباتی به سود دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را “می دانست” و “احتمالاً شخصاً آن را هدایت می کرد”.

از طرف دیگر، روسیه با این ادعا که اطلاعات منتشره منعکس کننده واقعیت ها نیست و “هیچ دلیل مشخصی ارائه نشده است” آن را رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: “این گزارش درست نیست، بدون مدرک و طبق شواهد بی اساس نوشته شده است.”

در همین حال، روبل روسیه و بورس اوراق بهادار پس از اینکه بایدن گفت پوتین “تاوان” دخالت در انتخابات آمریکا را “پرداخت خواهد کرد”، ارزش خود را از دست دادند.

با توجه به توصیف بایدن از پوتین به عنوان “قاتل” و “مسکو تاوان آن را پرداخت خواهد کرد” به دلیل دخالت در انتخابات ایالات متحده، برابری دلار / روبل با افزایش ۱.۲ درصدی به سطح ۷۴، و برابری یورو / روبل با افزایش ۱ درصدی به سطح ۸۸ رسید.

بورس سهام مسکو با کاهش ۲ درصدی به ۳.۵۱۵ واحد افتاد و شاخص آر‌تی‌اس با بیش از ۳ درصد افت به ۱.۵۰۳ واحد سقوط کرد.

در گزارش ارزیابی ۱۵ صفحه ای که توسط اداره اطلاعات ملی ایالات متحده منتشر شده، عنوان شده است كه روسیه ادعاهایی را حاوی “اطلاعات نادرست” علیه جو بایدن، نامزد دموكرات ها، منتشر كرده است.

این گزارش همچنین می‌گوید که ایران نیز علیه “دونالد ترامپ” برخی “کارزارهای اطلاعات نادرست” نیز انجام داده است.

در این گزارش همچنین اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شد که اگرچه در مقیاس روسیه و ایران نبود، اما می‌گوید که ونزوئلا، کوبا و حزب الله لبنان نیز تلاش می کردند تا بر انتخابات تأثیر بگذارند. بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در ۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ پیروز شد و از ۲۰ ژانویه روی کار آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا