جهانسیاست

بایدن: چین در مورد حقوق بشر با عواقب روبرو خواهد شد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۸ بهمن هشدار داد، چین با عواقب نقض حقوق بشر در تورکستان‌شرقی روبرو خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را در پاسخ به سوالی در یک برنامه تلویزیونی درباره برخورد چین با اویغورها در تورکستان‌شرقی (سین کیانگ) کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین انتقادهای جهانی به دلیل نقض شدید حقوق اویغورها و فعالیت اردوگاه های کار اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشر در چین مورد توجه قرار نمی‌دهد.

همچنین بخوانید: گزارش‌های مربوط به تجاوز سیستماتیک به زنان اویغور در اردوگاه‌های چین واکنش آمریکا را نیز برانگیخت

بایدن در مورد شی جین پینگ گفت: “خوب، عواقبی برای چین خواهد داشت و او این را می داند.”

بایدن گفت كه ایالات متحده بر نقش جهانی خود در احقاق حقوق بشر مجدداً تأكید خواهد كرد و افزود كه وی برای مقابله با چین با جامعه جهانی كار خواهد كرد.

بایدن در اولین سفر رسمی خود پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور در ۲۰ ژانویه، گفت: “چین بسیار تلاش می کند تا به یک رهبر جهانی تبدیل شود … تا زمانی که آنها مشغول فعالیتی مغایر با حقوق اساسی بشر باشند، انجام این کار برای آنها سخت خواهد بود.”

همچنین بخوانید: آنتونی بلینکن، آمریکا در کنار کشورهای جنوب‌شرقی آسیا در برابر فشار چین ایستاده است

وی همچنین در مورد اقدامات تجاری “قهری و ناعادلانه” پکن و مسائل مربوط به حقوق بشر، مانند سرکوب اعتراضات هنگ کنگ، اقدامات داخلی در سین کیانگ (تورکستان‌شرقی) و اقدامات زورگویانه در آسیا، از جمله در قبال تایوان، ابراز نگرانی کرد.

همچنین بخوانید: بلینکن: آمریکا به حقوق‌بشر در تورکستان‌شرقی، تبت و هنگ‌کنگ پافشاری خواهد کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا