جهانسیاست

آنتونی بلینکن، آمریکا در کنار کشورهای جنوب‌شرقی آسیا در برابر فشار چین ایستاده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۸ بهمن گفت، کشورش در کنار کشورهای جنوب‌شرقی آسیا در برابر فشار چین ایستاده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۸ بهمن گفت، کشورش ادعاهای دریایی چین در دریای جنوب چین را فراتر از آنچه در قوانین بین المللی مجاز است، رد می کند و در برابر ملت های جنوب شرقی آسیا ایستاده است.

وزارت خارجه آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد، آنتونی بلینكن در تماسی با تئودورو لوكسین، وزیر خارجه فیلیپین بر اهمیت توافق دفاعی دیرینه بین متحدان و كاربرد صریح آن در صورت مورد حمله قرار گرفتن مانیل از سوی چین تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: “بلینکن، وزیر امور خارجه متعهد شد كه در برابر فشارهای چین در كنار متحدان جنوب شرقی آسیا باشد.”

این بیانیه افزود: “وزیر خارجه بلینکن بر اهمیت پیمان دفاع متقابل برای امنیت هر دو کشور، و کاربرد واضح آن در حملات مسلحانه علیه نیروهای مسلح فیلیپین، شناورهای عمومی یا هواپیماها در اقیانوس آرام، که شامل دریای چین جنوبی است، تأکید کرد.”

تضمین های بلینکن پس از آن اعلام شد که لوکسین روز چهارشنبه گفت فیلیپین اعتراض دیپلماتیک خود را در مورد تصویب قانونی توسط چین مبنی بر اجازه دادن به گارد ساحلی خود برای گشودن آتش به کشتی های خارجی اعلام کرد و آن را “تهدید به جنگ” توصیف کرد.

روز جمعه این قانون به تصویب رسید که به گارد ساحلی چین اجازه می دهد “از همه ابزارهای لازم” برای جلوگیری از تهدیدات کشتی های خارجی، از جمله تخریب ساختمان‌هایی که چین ادعا می‌کند توسط کشورهای دیگر بر روی صخره ها ساخته شده، استفاده کند.

چین ادعا می کند که تمام انرژی دریای چین جنوبی که در عین حال یک مسیر تجاری عمده نیز است، به این کشور تعلق دارد. فیلیپین، برونئی، ویتنام، مالزی و تایوان نیز منافعی در این بخش از دریا دارند.

ایالات متحده، که می‌گوید چین از همه‌گیری کرونا برای پیشبرد حضور خود در دریای چین جنوبی استفاده می کند، یک ناو جنگی را برای حفاظت تز “آزادی دریاها” فرستاده است.

چین روز سه شنبه گفت که این هفته تمرینات نظامی خود را برگزار می کند.

رودریگو دوترته، سخنگوی رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه گفت امیدوار است هیچ کشوری برای افزایش تنش اقداماتی انجام ندهد.

وزارت خارجه گفت: بلینکن، که این هفته در دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات کار خود را آغاز کرد، “تأکید کرد که ایالات متحده ادعاهای دریایی چین را در دریای چین جنوبی را فراتر از آنچه در قوانین بین المللی مجاز است، رد می کند و در برابر ملت های جنوب شرقی آسیا ایستاده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا