جهان

با اعلام آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت و ادامه قرنطینه شانگهای، قیمت نفت کاهش یافت

در پی اعلام برنامه‌های آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت خام و با ادامه قرنطینه‌ شانگهای چین، قیمت نفت خام صبح دوشنبه با آغاز به کار بازارهای شرق آسیا، کاهش یافت.

نفت برنت با ۳۸ سنت کاهش به ۱۰۲ دلار و ۴۰ سنت معامله شد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز ۱۶ سنت کاهش یافت و به ۹۸ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.

این در حالی است که هفته گذشته نیز قیمت نفت برنت ۱/۵ درصد کاهش یافته بود و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با کاهش یک درصدی مواجه شد.

رویترز اعمال قرنطینه در چند منطقه چین از جمله شانگهای با جمعیت ۲۶ میلیون نفری به دلیل شیوع کرونا را از جمله عوامل کاهش قیمت نفت عنوان کرد. در حال حاضر چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است.

آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت خام نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت نفت اعلام شده است. بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای عضو این آژانس در شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد می‌کنند.

از سوی دیگر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، دو هفته پیش با هدف افزایش عرضه نفت «در زمان جنگ» اوکراین، مجوز برداشت بیش از ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را صادر کرد.

بر اساس دستور بایدن، آمریکا تا شش ماه آینده می‌تواند روزی یک میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود برداشت کند.

پس از صدور دستور آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت آمریا، قیمت نفت در اول آوریل، دوازدهم فروردین، ۷ درصد کاهش یافته بود و در نزدیک به دو هفته گذشته این روند کاهش ادامه داشته است.

در اوایل ماه گذشته میلادی و پس از اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، از جمله تصمیم آمریکا برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته بود.

تولید نفت و میعانات گازی روسیه از او تا ۶ آوریل از میانگین ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه کاهش یافت که معادل کاهش ۵۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه است.

در همین حال تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی و آمریکا برای آزادسازی ذخایر استراتژیک، در دو ماه آینده روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از نیاز بازار را تامین خواهد کرد و در چهار ماه بعد از آن هم روزانه یک میلیون بشکه از محل ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برداشت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا