آذربایجان

با فشار آذربایجان مجسمه «نژده فاشیست» در خوجاوند از جایش کنده شد

مجسمه «گارِگین نژده»، فاشیست ارمنی در شهر خوجاوند (مارتونی) که هم اکنون تحت مسئولیت نیروهای صلحبان روسیه است، به درخواست آذربایجان از جایش کنده شد.

مجسمه گارِگین نژده در خوجاوند پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ، گذاشته شد و این موضوع باعث خشم مردم آذربایجان شد. زیرا وجود مجسمه ای از یک «نازی ارمنی» که در جنگ جهانی دوم شیفته آلمان نازی بود و باورهای نژادپرستانه را حمایت می‌کرد غیرقابل قبول بود.

با این حال، صوفیا اوسپیان عضو مستقل پارلمان ارمنستان و عضو سابق فراکسیون «قدم من» گفت که قبل از رونمایی از مجسمه، آن را از جایش کندند و به موزه تاریخ بردند. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: “مجسمه با دقت کنده شده و به موزه تاریخ منتقل شد.”

پیش از این، نایری اوخیکیان، روزنامه نگار و مجری تلویزیون ارمنی عکسی از این مجسمه را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد و نوشت: “این مجسمه ای از گارگین نژده در مارتونی [خوجاوند] است. آذربایجان خواستار برداشته شدن آن است و نیروهای حافظ صلح روسی نمی خواهند به جای ارامنه مسئولیت مجسمه را بر عهده بگیرند. اگرچه این موضوع در حال حاضر در دفاتر در حال بررسی است، اما آذربایجان به آنچه می خواهد برسد، نزدیک است.”

لازم به ذکر است که اعلام «گارکین نژده» به عنوان یک قهرمان ملی و تبدیل ایدئولوژی فاشیستی او به سیاست ارمنستان، از زمان حکومت سرژ سرکیسیان آغاز شد. در آن دوره، یک یادبود عظیم برای این فاشیست در ایروان برپا شد و همه مقامات در مراسم رونمایی از آن شرکت کردند. نیکول پاشینیان نیز پس از روی کار آمدن این ایدئولوژی را رها نکرد. اما ظاهراً، پس از شکست ارمنستان، آنها تلاش کردند که نژده فاشیست را در بخشی از قره باغ کوهستانی، منطقه مسئولیت صلحبانان روسی، برای دهن کجی به آذربایجان نصب کنند. ولی خیلی زود فهمیدند که دیگر چیزی به اسم “آرتساخ” وجود ندارد و تلاش برای برپایی مجسمه یک فاشیست ارمنی در مناطق آذربایجان به نتیجه نرسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا