اقتصادایرانخاورمیانهسیاست

بحرین، بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر را به اتهام پولشویی تحت پیگرد قانونی قرار داد

جروزالم‌پست با انتشار این گزارش نوشت، بانک مرکزی ایران، سپاه پاسداران و حزب الله در میان نهادهایی هستند که از بحرین برای دور زدن تحریم ها و پولشویی استفاده کردند.

بر اساس این گزارش، دادستان عمومی بحرین روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد که بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک ایرانی دیگر، از جمله بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران به اتهام پولشویی در انتقال پول به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار محاکمه خواهد شد.

علی البوئینین، دادستان کل بحرین، گفت که “بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران با استفاده از یک سیستم جایگزین که توسط مقامات بحرینی مجوز نگرفته بود و مشمول آنها نبود، از بانک المستقبل بحرین برای انتقال ۱.۳ میلیارد دلار به منظور فرار از تحریم های بین المللی علیه نهادها و شخصیت های ایرانی، استفاده کردند.”

این پرونده به ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ برمی گردد؛ زمانی که بانک مرکزی بحرین دستور بسته شدن بانک المستقبل و ضبط کلیه سوابق آن را برای تحقیق در مورد جرایم پولشویی پیش کشید. بانک المستقبل در بحرین با سرمایه گذاری مشترک اهلی یونایتد بانک و دو بانک دولتی ایران در بحرین تاسیس شد.

دادگاه های بحرین علاوه بر جریمه های بیش از ۳۴۵ میلیون دلار، به مقامات، بر علیه برخی از بحرینی ها و برخی دیگر از ایرانیان احکام زندان صادر کرد.

با همکاری چندین بازپرس بین المللی و اینترپل، تحقیق در این پرونده بیش از ۶ سال به طول انجامید.

یک منبع در دادسرای عمومی بحرین گفت تحقیقات نشان داد که بانک المستقبل “برای انتقال پول به ایران و تأمین مالی چندین نهاد تروریستی مورد سو استفاده قرار گرفته است، اما این امر به دلیل کنترل های شدید اعمال شده توسط مقامات بحرین بر بانک ها اتفاق نیفتاده است.”

وی گفت: “همه نهادهایی که بانک [المستقبل] با آنها به طور مخفیانه در ارتباط بود، به ویژه سپاه پاسداران ایران، گروه حزب الله لبنان و سایر نهادها در عراق مشخص شد.”

سعد رشید، تحلیلگر سیاسی بحرین، به روزنامه مدیا لاین گفت که “ایران در آغاز قرن ۲۱ از روابط خوب خود با بحرین استفاده کرد و بانک المستقبل را که جبهه ای برای معاملات غیرقانونی خود بود، ایجاد کرد.”

وی گفت: “چنین جرایمی قابل تحمل نیستند و مطمئناً جزئیات بیشتر بعداً اعلام خواهد شد. پولشویی نمی تواند مجاز باشد، به خصوص اگر این مسئله مربوط به تأمین مالی گروه های تروریستی باشد ،”

عدنان محمد، یک کارشناس امور بانکی بحرین، به روزنامه مدیا لاین گفت: “همه مقامات ایرانی كه نظارت بر فعالیت های این بانك را انجام می دادند، علاوه بر همه همكارانشان در بحرین، باید محكوم شوند و تمام روشهای استفاده شده توسط ایران برای پولشویی به دنیا باید افشا شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا