جهانسیاست

بلینکن در مورد ایران با وزرای انگلیس، فرانسه، آلمان گفتگو کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ بهمن در یک نشست مجازی با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود درباره ایران و سایر موضوعات گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریكا اعلام کرد که در این گفتگو در كنار ایران، سایر موارد از جمله همه گیری ویروس كرونا، میانمار، روسیه، چین و تغییرات آب و هوایی نیز مورد بحث قرار گرفتند و بلینكن “بر تعهد آمریكا برای اقدام هماهنگ برای غلبه بر چالش های جهانی تأكید كرد.”

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در توییتر نوشت: “ما یک گفتگوی عمیق و مهم در مورد ایران داشتیم … تا در کنار هم با چالش های امنیتی هسته ای و منطقه ای کنار بیاییم.”

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس و هایکو مائاس وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست شرکت داشتند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری گفت: “توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.”

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن برای مذاکره با ایران چارچوب زمانی خاصی دارد، گفت: “این به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا نیز واکنشی مشابه خواهد داشت و از آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تری و قوی‌تر استفاده خواهد کرد که پاسخگوی نگرانی‌های دیگر نیز باشد.”

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید

گفتگوها در سطوح بالا آخرین گام دولت جو بایدن برای بررسی چگونگی بازگرداندن توافق هسته ای ۲۰۱۵ است که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد اما در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ کنار گذاشته شد.

توافق هسته ای فعالیت غنی سازی اورانیوم ایران را در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی محدود می‌کرد تا تولید سلاح هسته ای برای تهران دشوارتر شود.

ترامپ با کنار گذاشتن این توافق که در دوره باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا بسته شده بود، تحریم ها را دوباره بازگرداند و سپس موارد بیشتری را به آن اضافه کرد.

شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه جلسه ای تشکیل می دهد که مقامات ارشد ایالات متحده در آن شرکت می کنند. در این جلسه جو بایدن حضور نخواهد داشت.

جو بایدن که ماه گذشته کار خود را بعنوان رییس‌جمهور آمریکا آغاز کرد، گفته است که اگر تهران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ عمل کند، واشنگتن از این الگو پیروی می کند و از آن به عنوان نقطه آغازی برای توافقات گسترده تر استفاده می کند.

پیش شرط تهران اما این است که قبل از هر چیز آمریکا، تحريم ها را بردارد. ایران، همچنین مذاكرات در مورد موضوعات امنيتي گسترده تر را رد كرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا