آذربایجانایران

وضعیت اسفناک خانه و باغ تاریخی کلانتر تبریز

خانه و باغ کلانتری تبریز در سایه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی ایران در حال تخریب و نابودی است.

این در حالیست که خانه و باغ کلانتر تبریز به همراه ربع رشیدی، حسن پاشا، شام غازان می توانست به عنوان فاخرترین مجموعه های تاریخی و پارک موزه در سطح خاورمیانه تبدیل شوند.

خانه و باغ کلانتری تبریز مربوط به دوره تورک های قاجار است. این بنا در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۷۱۲ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما در نتیجه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی ایران در حال نابودی است.

خانه و باغ کلانتری متعلق به ابراهيم خان شرف الدوله كلانتری است كه از نمايندگان تبريز در اولين مجلس شورای ملی در دوره قاجار بود. این خانه در سال ۱۳۶۰ توسط حاج محمد اخوان (دبير بازنشته) خريداری شده است.

خانه‌ کلانتر در باغی به همین نام قرار گرفته است و متعلق به «میرزا ابراهیم خان باغمئشه‌ای» ملقب به «شرف الدوله» و مشهور به «کلانتر» است.

حکومت ایران در صدد است تا با حذف آثار و مظاهر فرهنگی-تاریخی تورک ها، روند آسیمیله کردن و تغییر هویت تورک های آذربایجان را تسهیل نماید.

تخریب ارک عظیم تبریز، تخریب برج های هشتصد ساله مراغه، تخریب محوطه ٩هزار ساله شهریئری، تخریب تپه ٦هزار ساله حسنلو سولدوز، تخریب تپه ٦هزار ساله گؤک تپه اورمیه  و تخریب خانه های تاریخی تبریز تنها بخشی از پروژه حذف تاریخ و هویت تورک های آذربایجان جنوبی بدست حکومت ایران می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا