ایران

ایران می‌گوید انریکه مورا طی این هفته به تهران می‌آید؛ ایالات متحده استقبال کرد

ایران روز دوشنبه اعلام کرد، دیپلمات‌ اتحادیه اروپا با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این هفته از تهران بازدید می‌کند، خبری که ایالات متحده از آن استقبال کرد

انریکه مورا در طول یک سال مذاکرات وین که البته در دو ماه اخیر متوقف شده است، نقشی کلیدی در میانجی‌گری بین ایران و ایالات متحده بازی کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت که مورا با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای، دیدار می‌کند.

وی اظهار داشت: «حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم.»

تاریخ دقیق ورود آقای مورا به تهران هنوز تایید نشده، اما رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که انتظارمی‌رود او روز سه‌شنبه وارد کشور شود.

در این حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که واشینگتن منتظر شنیدن ارزیابی‌های انریکه مورا از تهران است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

بورل به دنبال «راه میانه» برای نجات برجام؛ «نفع ما اروپایی‌ها هم در توافق است»

آقای پرایس به خبرنگاران گفت: «ما از اقدامات او برای به نتیجه رساندن این مذاکرات حمایت می‌کنیم.»

این مقام دولت آمریکا افزود: «اگر ایرانی‌ها از خود حسن نیت نشان دهند و به ما این اجازه را بدهند که بتوانیم پیشرفت‌های قابل توجهی را که طی ماه‌ها و ماه‌ها دیپلماسی و مذاکره به دست آمده است، ادامه دهیم، مطمئنیم که می‌توانیم این مذاکرات را سریعا به نتیجه برسانیم.»

روز شنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود که به دنبال یافتن «راه میانه» برای حل اختلاف‌های باقی‌مانده میان تهران و واشینگتن و در نتیجه، نجات برجام است.

او اظهار داشت که خواستار آن شده تا انریکه مورا از تهران بازدید کند، اما ایران به نظر می‌رسد که «بسیار اکراه دارد».

او تلاش‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا را «آخرین تیر در ترکش» برای نجات برجام توصیف کرد و افزود: «ما نمی‌توانیم تا ابد همین‌طوری ادامه بدهیم، چون ایران در همین اثنا برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد.»

گزارش‌های هفته گذشته عنوان می‌کرد آقای مورا تلاش خواهد کرد جمهوری اسلامی را متقاعد کند که متن نهایی توافق را بدون حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا امضا کند و حل‌ و فصل این مسئله را به زمانی دیگر در آینده واگذار کند.

حذف نام سپاه پاسداران از این فهرست به یکی از مهم‌ترین اختلافات باقی‌مانده میان تهران و واشینگتن در مذاکرات برجام تبدیل شده و سرنوشت توافق هسته‌ای را مبهم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا