ایرانجهان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در مورد مذاکرات هسته‌ای برای هر دو سناریو آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه سفر انریکه مورا به تهران گفت اگر ایران حسن نیت داشته باشد امکان پیشرفت قابل توجه مذاکرات وجود دارد اما در حال حاضر در نقطه‌ بینابین هستیم و به طور مساوی برای هر یک از سناریوها، بازگشت به برجام یا یک جایگزین دیگر، آماده‌ایم.

مذاکرات وین بیستم اسفند ماه به دلیل آنچه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «عوامل بیرونی» خواند، متوقف شد و با گذشت نزدیک به دو ماه قرار است انریکه مورا در جریان آخرین تلاش‌ها به تهران سفر کند.

ند پرایس در پاسخ پرسشی درباره اینکه معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران حامل پیام جدید یا پیشنهاد جدیدی از سوی ایالات متحده خواهد بود، گفت: آنچه که من به طور کلی از نظر فرآیند می گویم این است که ما با انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس نزدیک هستیم. او به انتقال پیام‌ها به دو طرف ادامه داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما از تلاش‌های انریکه مورا برای به نتیجه رساندن موفقیت آمیز مذاکرات حمایت می‌کنیم.

پرایس درباره انتظار احتمالی از نتایج سفر مورا به تهران نیز گفت که نمی‌خواهم درباره نتیجه این سفر یا پاسخ احتمالی مقام‌های ایران پیش داوری کنم اما بعد از سفر مورا در تهران می‌شود در این مورد صحبت کرد.

او افزود که ما امیدواریم بتوانیم این مذاکره را به سرعت به نتیجه برسانیم و مطمئن هستیم که اگر ایرانی‌ها حسن نیت داشته باشند امکان پیشرفت قابل توجه در مذاکراتی که طی ماه‌ها دیپلماسی پرزحمت انجام شده است، وجود دارد و می‌توانیم این مذاکرات را ادامه دهیم و به سرعت آن را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که باید ببینیم در جریان سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، گفت‌وگوها چگونه پیش می‌رود.

پرایس در مورد اینکه آیا پیام جدیدی از ایالات متحده به مقام‌های ایران منتقل خواهد شد، گفت: ما در انظار عمومی مذاکره نمی‌کنیم و از نزدیک با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی خود هماهنگ هستیم و انریکه مورا به نوبه خود پیام‌هایی را به طرفین منتقل می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه گفت که سفر انریکه مورا بعد از تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان انجام خواهد شد و افزود که مورا حامل پیام جدیدی نیست و پیام‌ها بین تهران و واشینگتن به طور مستمر توسط اروپا در حال رد و بدل شدن است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره اینکه در صورت بی‌نتیجه بودن تلاش‌های جاری در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران آیا دولت بایدن شکست مذاکرات را اعلام خواهد کرد، گفت: ما بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را تا زمانی که به نفع امنیت ملی آمریکا باشد دنبال خواهیم کرد.

پرایس اضافه کرد که در حال حاضر، به نفع امنیت ملی آمریکاست که برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجام بازگردد تا بار دیگر تحت محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و نظارت دائمی قرارگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای که با برجام حاصل شده بود با پیشرفت‌ برنامه هسته‌ای ایران از بین برود، ارزیابی مجددی انجام خواهیم داد.

ند پرایس موقعیت فعلی را بینابین توصیف کرد و افزود: ما در حال حاضر در نقطه‌ای قرار داریم که به طور مساوی برای هر یک از سناریوها، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام یا یک جایگزین دیگر، آماده می‌شویم و ایالات متحده در این مورد با متحدان و با شرکای خود هماهنگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا