آذربایجانایران

تداوم دیوارنویسی در شهرهای اورمیه و تبریز؛ «اورمو گولو جان وئریر»

جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهرهای اورمیه و تبریز روز دوشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ در جهت جلب افکار عمومی به وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه و اعتراض به بی تفاوتی مسئولین حکومتی اقدام به دیوار نویسی کردند.

عناوين اصلى متون دیوارنویسی «اورمو گؤلو جان وئریر»، «اورمو گؤلو جان وئریر ایران اونون قتلینه فرمان وئریر»، «اورمو گؤلوسوسوزدو آذربایجان اویانماسا اوتوزدو»، «اورمو آراز اوچون بیرلیک» و.. بوده که بر دیوار محلات و معابر عمومی و خیابان ها نقش بسته است.

با فرا رسیدن تابستان و افزایش دمای هوا در آذربایجان، گمانه‌زنی‌ها درباره خشک شدن کامل دریاچه اورمیه بیش از پیش مردم و فعالان محیط زیست آذربایجانی را نگران کرده است؛ نگرانی‌هایی که با درک ابعاد و تبعات خشک شدن نگین آبی آذربایجان، بحرانی زیستی را در این منطقه نوید می‌دهد.

بنا به نظر کارشناسان حوزه محیط زیست، خشک شدن دریاچه اورمیه زندگی بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنین این حوزه را به خطر انداخته و مهاجرت اجباری ساکنین منطقه را در پی خواهد داشت.

بروز طوفان های نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه و فعال شدن کانون های ریزگردها نه تنها مسئله مردم منطقه و کشور ایران بلکه  یک تهدید زیست محیطی بین المللی محسوب میگردد..

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست ریزگردها و طوفان‌های نمکی فعال حاشیه دریاچه ارومیه می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا