اجتماعیاقتصادجهانسیاست

تصویری؛ حکومت کوبا حداقل ۱۰۰ تن از فعالان مدنی و هنرمندان را بازداشت کرد

کوبا با نسبت دادن اعتراضات تاریخی در این کشور به آمریکا، که آخر هفته برگزار شد، برخی از بالاترین فعالین سیاسی-مدنی و هنرمندان را بازداشت کرد.

خیابان های هاوانا روز دوشنبه ۲۱ تیر ساکت بود، اگرچه پلیس حضور شدید داشت و ساختمان پایتخت، که بیش از هزار نفر روز قبل در آنجا جمع شده بودند، محاصره شده بود. در این بین قطع اینترنت نیز عملا ارتباط کوبایی‌ها با دنیای بیرون را قطع کرده است.

هزاران کوبایی روز یکشنبه ۲۰ تیر در بزرگترین تظاهرات ضد حکومتی در جزیره تحت کنترل کمونیست‌ها به اعتراضات خیابانی در هاوانا و سانتیاگو پیوستند. آنها به بحران شدید اقتصادی کشور و رسیدگی به بیماری همه گیر معترض بودند، اما بسیاری از آنها فراتر رفتند و خواستار پایان کمونیسم و ​​سر دادن شعار “آزادی” شدند.

به گفته گروه حقوق بشر در تبعید کوبالِکس، حداقل ۱۰۰ معترض، فعال و روزنامه نگار مستقل از روز یکشنبه در سراسر کشور بازداشت شده اند.

مایکل، ۲۱ ساله، ساکن هاوانا، که از ترس مجازات از دادن نام خانوادگی خودداری کرد، به رویترز گفت: “زندگی در اینجا غیرممکن است. من نمی دانم که آیا این اتفاق می تواند دوباره تکرار شود یا نه! زیرا در حال حاضر، هاوانا حکومت نظامی شده است.”

این اعتراضات همزمان با عمیق ترین بحران اقتصادی کوبا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، متحد سابق خود و همچنین افزایش شمار مبتلایان به کرونا صورت گرفت که باعث شده برخی از بیمارستان ها در کشوری که به سیستم بهداشتی درمانی خود افتخار می کند، به مرز فروپاشی برسد.

افزایش تحریم های ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و ویروس همه گیر کرونا، کمبود مواد غذایی و دارو و همچنین قطع برق را در این کشور تشدید کرده است.

میگوئل دیاز كانل، رئیس جمهور كوبا در یك سخنرانی تلویزیونی بیش از چهار ساعته در كنار كابینه خود گفت كه اقلیت ضد انقلابی در حال دامن زدن به ناآرامی ها هستند. وزیر امور خارجه برونو رودریگز مزدوران مورد حمایت مالی ایالات متحده را مقصر دانست.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، در واشنگتن گفت كه ایالات متحده در كنار مردم كوبا كه “شجاعانه” حق خود را با اعتراض مسالمت آمیز اعلام می كردند، ایستاده است.  آنتونی بلینكن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت كه مقامات كوبا نباید مقصر اعتراض ها را تحریم های آمریكا بدانند.

وی در یک نشست خبری گفت: “این یک اشتباه فاحش خواهد بود زیرا نشان می دهد که آنها به سادگی صدا و خواست مردم کوبا را نمی شنوند.”

برخی از هنرمندان کوبا که تا به امروز از موضوعات حساس سیاسی خود را دور نگه می‌داشتند، به صورت علنی در حمایت از معترضین در میدان‌ها حاضر شدند.

سیمافونک خواننده و ترانه سرا، که نام اصلی وی اریک رودریگز است، گفت: “صدای آنها باید شنیده شود و حقوق آنها برای ابراز وجود احترام گذاشته شود. ما باید متحد شویم و مسیر پیش رو را با صلح و آرامش پیدا کنیم.”

در میامی، محل زندگی یک جامعه بزرگ آمریکایی کوبایی، صدها نفر روز یکشنبه در یک تجمع اعتراضی شرکت کردند تا با معترضین در کوبا ابراز همبستگی کنند و آنچه را که آغاز پایان می دانستند جشن بگیرند.

عفو بین الملل گفت که گزارش های هشدار دهنده “خاموشی اینترنت، بازداشت های خودسرانه، استفاده بیش از حد از زور -از جمله شلیک پلیس به تظاهرکنندگان” را دریافت کرده است.

داگ مادوری، مدیر تحلیل اینترنت کنتیک گفت: “خاموش شدن اینترنت در کوبا در سال ۲۰۲۱ جدید است.”

رصدخانه انسداد اینترنت نت‌بلوکس اعلام کرد که اخلال در شبکه های اجتماعی و سیستم عامل پیام رسانی در کوبا در روز دوشنبه نیز وجود داشت.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که این اعتراضات را زیر نظر دارد و خواستار احترام به حقوق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز شد.

خوزه دانیل، رهبر بزرگترین گروه مخالف کوبا، اتحادیه میهنی کوبا روز یکشنبه هنگام خروج از خانه برای پیوستن به اعتراضات در سانتیاگو کوبا در شرق این کشور بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

رویتر می‌گوید، لوئیس مانوئل اوترو آلکانتارا و آماوری پاچکو، دو عضو یک گروه هنری مخالف در اعتراضات هاوانا بازداشت شدند.

کوکو فاریناس، دیگر مخالف معروف، هنگام خروج از خانه روز دوشنبه در شهر مرکزی سانتا کلارا بازداشت شد.

کوبا مخالفان را به عنوان مزدوران آمریکا و متحد با تبعیدیان ضد کاسترو معرفی می‌کند.

روئیز از طریق تلفن گفت: “این یک لحظه خطرناک است. من نگران نوع انتقام جویی آنها علیه فعالان هستم. آنها اخیراً به طور فزاینده ای این اتهام را مطرح می کنند که ما تروریست هستیم.”

جولی چونگ، سرپرست دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور نیمکره غربی، خواستار آزادی فوری آنها و دیگران شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا