جهانسیاست

پیروزی قاطع طرفداران اروپا در مولداوی در انتخابات پارلمانی؛ نفوذ روسیه تضعیف می‌شود 

حزب رئیس جمهور طرفدار غرب مایا ساندو پیروزی آشکاری در انتخابات پارلمانی زودهنگام مولداوی کسب کرده است؛ نتیجه ای که احتمالاً نفوذ روسیه را در این کشور تضعیف می کند.

با تقریباً شمرده شدن همه آرا انتخابات ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر)، حزب عمل و انسجام راست میانه ساندو اندکی کمتر از ۵۳ درصد آرا را به دست آورد؛ در حالی که رقیب اصلی او، بلوک سوسیالیست ها و کمونیست های دوستدار مسکو، رئیس جمهور سابق ایگور دودون، کمی بیش از ۲۷ درصد آرا را به دست آورد.

به نظر می رسد حزب عمل و انسجام برای به دست آوردن ۶۳ کرسی آماده است؛ یک اکثریت قاطع در پارلمان ۱۰۱ کرسی مولداوی و تقریباً دو برابر ۳۲ کرسی پیش بینی شده برای سوسیالیست ها و کمونیست های دوستدار مسکو. نتیجه ای که به مایا ساندو کمک خواهد کرد یکی از فقیرترین کشورهای اروپا را از حوزه نفوذ مسکو دور کرده و به سمت ادغام با اتحادیه اروپا پیش ببرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه‌های اروپا، کمیسیون انتخابات مولداوی گفت که میزان مشارکت بیش از میزان واجدین شرایط برای رای دادن بوده است. حدود ۳.۲ میلیون نفر، از جمله دیاسپورای قابل توجهی در خارج از کشور، مجاز به رای دادن بودند.

نتایج آرا قبلی نشان داد که حزب عمل و انسجام، همانطور که انتظار می رفت اکثریت قریب به اتفاق آرا دیاسپورا را به دست آورد. بیش از ۲۱۲ هزار مولداویایی -تقریبا نیمی از آنها زیر ۴۰ سال- در خارج از کشور رای دادند.

پارتی‌دول سور، حزب ایلان شور، تاجر محکوم شده، با کسب ۵.۷۵ درصد آرا تنها سومین حزبی بود که وارد پارلمان شد. شور به کلاهبرداری و پولشویی محکوم شد. او هرگونه تخلف را رد می کند.

احزاب برای ورود به پارلمان حداقل ۵ درصد و ائتلاف ها به ۷ درصد نیاز دارند.

طرفداران ساندو در ستاد مبارزات انتخاباتی وی در کیشیناو پایتخت جشن گرفتند.

ساندو در بیانیه ای در فیس بوک گفت: “امیدوارم که امروز پایان یک دوره دشوار برای مولداوی باشد. امیدوارم که امروز پایان حکومت دزد بر مولداوی باشد.”

ساندو همچنین از اعضای دیاسپورای مولداوی، كه به تعداد زیادی در ایستگاه های رای گیری در سراسر اروپای غربی حضور یافتند، تشكر كرد و قول داد كه نهادها و قانون و مقررات مولداوی را تقویت كند.

وی نوشت: “ما به نهادهای قدرتمندی احتیاج داریم كه انتخاب آزاد مردم را محترم شمرده و از آن محافظت كنند.”

برآوردهای رسمی می گوید بیش از ۱ میلیون مولداویایی به دنبال زندگی بهتر کشور را ترک کرده اند.

دیاسپوراهای بزرگ مولداوی را می توان در اروپای غربی، روسیه و رومانی یافت که مولداوی با آنها زبان و فرهنگ مشترکی دارد.

ساندو متعهد شد كه حزبش پس از شمارش آراي نهايي در اسرع وقت سعي در تشكيل دولت خواهد داشت.

ساندو، پیش از این، هنگامی که رأی خود را در پایتخت به صندوق انداخت، به خبرنگاران گفت که “به یک پارلمان صادق برای کار، به پارلمانی رای داده است که افراد صادق، افراد صالح را منصوب خواهد کرد”.

ساندو ۴۹ ساله، اقتصاددان سابق بانک جهانی که مدت کوتاهی نیز به عنوان نخست وزیر مولداوی خدمت کرد، برای بسیاری از مردم این کشور “نماد تغییر” شده است.

رئیس کمیسیون انتخابات گفت هیچ تخلف جدی در جریان رای گیری در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) گزارش نشده است. اما دودون اواخر ۱۱ ژوئیه به خبرنگاران گفت که پس از بررسی تخلفات احتمالی “تصمیم خواهد گرفت که آیا به نتایج انتخابات اعتراض کند یا نه”.

ایگور دودون

پیروزی دودون و دیگر احزاب دوستدار مسکو به معنای تقویت بیشتر نفوذ روسیه در این جمهوری شوروی سابق بود که بین اعضای اتحادیه اروپا رومانی و اوکراین قرار دارد.

انتخابات زودهنگام نتیجه یک نبرد طولانی سیاسی پس از پیروزی دور دوم ساندو بر دودون در ماه نوامبر بود که بر اساس شعار اصلاحات و مبارزه با فساد بود.

ساندو، که اصلاحات وی به طور مداوم توسط اکثریت پارلمانی منتخب در سال ۲۰۱۹، که با دودون همسو بود، ممانعت می شد، در ماه آوریل پارلمان را منحل و انتخابات زودرس را آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا