جهان

تنش میان روسیه و اوکراین: دیدار سران آمریکا و آلمان، گفت‌وگوی روسای جمهور فرانسه و روسیه

سران آمریکا و آلمان در واشینگتن ضمن اعلام اینکه درصورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های شدید علیه روسیه به اجرا خواهند گذاشت، بر هماهنگی اعضای ناتو در مقابل حمله احتمالی روسیه به اوکراین تاکید کردند.

تلاش‌های بین‌المللی برای خنثی کردن تهدیدات روسیه علیه اوکراین روز دوشنبه شدت گرفت و در واشینگتن جوبایدن، رییس جمهوری آمریکا با اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار کرد و در مسکو امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفت‌وگو کرد.

سران آمریکا و آلمان در واشینگتن ضمن اعلام اینکه درصورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های شدید علیه روسیه به اجرا خواهند گذاشت، بر هماهنگی اعضای ناتو در مقابل حمله احتمالی روسیه به اوکراین تاکید کردند.

در مسکو نیز ولادیمیر پوتین در دیدار با امانوئل مکرون گفت که روسیه هرگونه طرحی برای حمله به همسایه خود را رد می‌کند اما از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهد که اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را از پیوستن به ناتو منع کنند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز در دیدار با پوتین بر تنش‌زدایی در مرز اوکراین از طریق حل مسائل اساسی تاکید کرد و گفت که ما بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید داریم.

پوتین در جریان این دیدار خواستار توقف استقرار تسلیحات در شرق اروپا شد و گفت که ناتو نباید به سمت شرق گسترش یابد و نیروهای ناتو نباید در مرزهای نزدیک به روسیه مستقر شوند.

این در حالی است که واشنگتن و ناتو این خواسته‌ها را رد می کنند، با این حال پوتین در دیدار با مکرون گفت که روسیه هر کاری برای دستیابی به سازش با غرب انجام خواهد داد.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو، نیز روز دوشنبه در نشست رسانه‌ای با رییس جمهوری لهستان گفت که ناتو در حال بررسی استقرار طولانی مدت در شرق اروپا برای تقویت دفاعی خود است.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به استقرار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین و قلمرو شرقی ناتو، گفت: اگر روسیه واقعا می‌خواست ناتو کمتر به مرزهایش نزدیک شود، برعکس عمل می‌کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز در دیدار خود با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که ایالات متحده و آلمان «در حال کار برای جلوگیری از تجاوز روسیه به اروپا هستند.»

صدراعظم آلمان نیز عنوان کرد که تمرکز نیروهای روسیه‌ در مرزهای اوکراین وضعیت خطرناکی ایجاد کرده است و افزود که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌ها اجرا می‌شود.

شولتس، آلمان و آمریکا را نزدیک‌ترین متحدان خواند و گفت که به شدت برای اقداماتی که باید انجام دهیم، با آمریکا همکاری داریم.

با این حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه بار دیگر با انتقاد از عملکرد آلمان در قبال اوکراین گفت که آلمان به اندازه کافی برای حمایت از اوکراین واکنشی نشان داده است.

ساکی همچنین تکرار کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین خط لوله گاز روسیه به آلمان «نورد استریم ۲» به جلو پیش نخواهد رفت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت که روسیه حدود ۱۴۰ هزار سرباز در مرز اوکراین مستقر کرده است و ممکن است تعداد آنها را افزایش دهد.

سخنگوی پنتاگون افزود که پوتین به تقویت نیروهای خود در مرز اوکراین با بلاروس ادامه می‌دهد و در مرز با اوکراین را به تسلیحات و امکانات اقامت طولانی تجهیز کرده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفت که اگر پوتین راهی غیر از راه حل دیپلماتیک در اوکراین را انتخاب کند، ما آماده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا