جهان

تنها ۱۲ روز پس از گشایش، ارمنستان سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

هنوز ۱۲ روز از بازگشایی سفارت ارمنستان در اسرائیل نگذشته که این کشور سفیر خود در اسرائیل را به دلیل آنچه فروش اسلحه به آذربایجان عنوان کرده، فراخواند.

هنوز ۱۲ روز از بازگشایی سفارت ارمنستان در اسرائیل نگذشته که این کشور آرمن سمباتیان، سفیر خود در اسرائیل را به دلیل آنچه فروش اسلحه توسط اسرائیل به آذربایجان عنوان کرده، فراخواند.

آنا ناگدالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان امروز پنجشنبه ۱۰ مهرماه در این باره اعلام کرد: “ارائه مدرن ترین سلاح‌های اسرائیل به آذربایجان برای ما غیرقابل قبول است. با در نظر گرفتن این موضوع، وزارت خارجه تصمیم گرفته است سفیر خود در اسرائیل را برای رایزنی فراخواند.”

او پیش‌تر گفته بود: “رویکرد اسرائیل غیر قابل قبول است. این وزارتخانه باید سفیر خود در اسرائیل را فراخواند.”

لازم به ذکر است که ارمنستان حدود ۱۲ روز است که سفارت خود را در اسرائیل را افتتاح کرده است.

واکنش ارمنستان به فروش سلاح اسرائیل به آذربایجان در حالی صورت می‌گیرد که مسلح کردن ارمنستان از سوی روسیه قبل و بعد از توافق آتش بس که بین ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۹۴ امضا شد، همیشه در دستور کار بوده است.

در این دوره، روسیه مستقیماً یا جنگ‌افزار به ارمنستان اهدا کرده یا برای خرید تسلیحات روسی به این کشور اعتبار اختصاص داده است.

در گزارشی که لو لوخلین، رئیس کمیسیون دفاع مجلس دومای روسیه در سال ۱۹۹۷ تهیه شده، مشخص شد که روسیه از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد دلار به ارمنستان اهدا کرده است.

از طرف دیگر، در سال ۲۰۰۸، در رسانه ها گزارش شد که روسیه جنگ‌افزارهایی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به ارمنستان اهدا کرد.

پس از حملات تووز، سرژ سرکیسیان رئیس جمهور سابق ارمنستان که در ۱۹ اوت اعلام کرد که روسیه بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ هزار تن سلاح به ارمنستان ارسال کرده است.

همچنین، روسیه با توافق نامه اختصاص وام که در سال ۲۰۱۵ بین دو کشور امضا کرد، ۲۰۰ میلیون دلار وام به ارمنستان برای خرید سلاح اختصاص داد و در چارچوب این وام، ارمنستان از روسیه تسلیحات به قیمت بازار داخلی روسیه خریداری کرد.

روسیه پس از آزادی برخی از نقاط استراتژیک توسط آذربایجان در جنگ ۴ روزه ۲۰۱۶، موشک های اسکندر-ام را در ارمنستان مستقر کرد.

به ویژه پس از خریداری این تسلیحات از روسیه، مقامات ارمنستان پروژه های مشترک انرژی و حمل و نقل آذربایجان و ترکیه را تهدید به ضربه زدن کرده بودند.

روابط نظامی روسیه و ارمنستان به این محدود نمی شود. مطابق توافق صورت گرفته بین ارمنستان و روسیه در سال ۱۹۹۲، امروزه مرزهای ترکیه-ارمنستان و ارمنستان-ایران توسط سربازان روسی محافظت می شود. این امر به طور طبیعی به طرف ارمنی اجازه می دهد تا از تمام قدرت نظامی خود علیه آذربایجان استفاده کند.

با توافق نامه ای که در سال ۱۹۹۲ بین طرفین امضا شد، روسیه دارای یک پایگاه نظامی ۵ هزار نفره در گومرو ارمنستان شد.

ارمنستان همچنین عضوی از سازمان امنیت جمعی است که با پیشنهاد روسیه تاسیس شده است.

همچنین، مقادیر زیادی سلاح با استفاده از حریم هوایی قزاقستان، ترکمنستان و ایران از ۱۷ ژوئیه تا ۱ سپتامبر از روسیه به ارمنستان منتقل شد. پس از افشا شدن این نقل و انتقالات تسلیحاتی روسیه مدعی شد که این محموله مصالح ساختمانی به منظور تعمیرات پایگاه ۱۰۲ نظامی این کشور در ارمنستان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا