ایرانجهان

اسرائیل: توافق هسته‌ای با ایران به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌زند

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه هشدار داد که کشورش به یک توافق هسته‌ای با ایران که برای اسرائیل خطرناک باشد «پایبند نخواهد بود.»

در حالی گیلاد اردان نسبت به پیامدهای توافق آمریکا و ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام هشدار داده است که روز یکشنبه اعلام شد داوید بارنئا، رییس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، برای مذاکره با مقام‌های آمریکایی درباره برجام به زودی راهی واشینگتن می‌شود.

رئیس موساد برای مذاکره درباره برجام به آمریکا می‌رود

پیش از داوید بارنئا، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر اسراییل نیز به همین دلیل به آمریکا سفر کرده بودند.

گیلاد اردان در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» اظهار داشت، اسرائیل معتقد است که «این توافق نه تنها به امنیت منطقه، بلکه به امنیت جهانی نیز آسیب می‌زند».

این مقام اسرائیلی تاکید کرد: این توافق حتی قادر نیست که به تنها هدف اصلی‌اش را که همانا جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است٬ دست پیدا کند.

سفیر اسرائیل با ابراز امیدواری نسبت به واکنش جامعه بین‌المللی به برنامه هسته‌ای ایران گفته است، ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است و جامعه بین المللی باید بیدار شود و بفهمد که مسابقه ایران برای دستیابی به سلاح اتمی «تنها با ترکیبی از انزوای دیپلماتیک، تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی و همچنین تهدید نظامی معتبری که آنها را مجبور می‌کند برای بقای خود و حکومت تصمیم بگیرند، متوقف می‌شود.»

گیلاد اردان اضافه کرده است: «در صورت عدم تحقق این موارد، ما به هیچ توافق بین‌المللی که امنیت ما را به خطر می‌اندازد، پایبند نخواهیم بود.»

همزمان با گزارش رسانه‌ها در خصوص قریب الوقوع بودن توافق بین ایران و آمریکا برای بازگشت متقابل به توافق برجام، مقام‌های اسرائیلی تلاش‌های خود را برای مقابله با این توافق تشدید کرده‌اند.

در همین زمینه، رسانه‌های اسرائیلی در هفته جاری در گزارش‌هایی در خصوص پیش نویس توافق ایران و آمریکا برای بازگشت متقابل به برجام منتشر کردند.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه در گزارشی نوشت که پیش‌نویس توافق شامل یک چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه و چهار مرحله‌ای برای ایجاد اعتماد بین طرفین است که از زمان امضای توافق شروع می‌شود و تا اجرایی شدن کامل آن ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، مرحله اول «روز صفر» نام دارد که روز امضای توافق است. قرار است پیش از امضای توافق، طرفین قرارداد آزادی تعدادی از زندانیان از زندان‌های ایران در ازای آزادسازی پول مسدودشده تهران در حساب‌های بانکی مختلف بین‌المللی و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند.

همچنین بر اساس جزئیاتی که از این پیش‌نویس منتشر شده، همزمان با این تحولات، ایران ملزم خواهد بود تا همه موارد نقض برجام را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته کرده، حفظ کند.

هاآرتص نوشت پنج روز پس از امضای توافق احیای برجام، این توافق به کنگره آمریکا ارسال خواهد شد و اعضای کنگره به مدت سی روز می‌توانند آن را مطالعه و در این دوره، امکان کاهش تحریم‌هایی که متضمن قانون‌گذاری است، وجود نخواهد داشت.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا