ایرانجهانخاورمیانهسیاست

تیم تحقیقاتی پنتاگون: ایران پشت حمله به نفتکش مرسر استریت بوده است

یک تیم متخصص وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده که پهپاد پشت حمله مرگبار به کشتی تجاری مرسر استریت در ایران تولید شده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که یک تیم متخصص وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده که پهپاد پشت حمله مرگبار به کشتی تجاری مرسر استریت در ایران تولید شده است.

حمله به مرسر استریت، که منجر به کشته شدن دو نفر از خدمه شد، تنش ها را در منطقه افزایش داده و اعتراض یکپارچه ائتلاف کشورهای جی‌۷ را برانگیخته و وزرای خارجه آنها با متهم کردن ایران به انجام این حمله، آن را “نقض آشکار قانون بین المللی” خوانده‌اند.

در بیانیه مشترک گروه هفت که روز جمعه ۱۵ مرداد منتشر شد، آمده است: “همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می کند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.”

به گفته فرماندهی مرکزی، سنتکام، تیم تحقیقاتی پنتاگون که از ناو آمریکایی یواس‌اس رونالد ریگان به کشتی اعزام شد، متوجه شد که این نفتکش در ۳۰ ژوئیه توسط یک پهپاد “پر از مواد منفجره نظامی” هدف قرار گرفت.

به گفته سنتکام، حمله ۳۰ ژوئیه، که باعث خسارت گسترده به کشتی شد، به صورت «عمدی» و «حساب شده» توسط ایران انجام گرفته است.

در گزارش کارشناسان فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است: “استفاده از پهپادهای تهاجمی” کامیکازه “طراحی و تولید شده ایران روند رو به رشدی دارد.” آنها به طور فعال توسط ایران و نیروهای وابسته به آنها علیه نیروهای ائتلاف در منطقه مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس این بیانیه، تیم آمریکایی شواهد را با کارشناسان بریتانیایی و اسرائیلی به اشتراک گذاشت و “هر دو شریک با یافته های ایالات متحده موافق بودند”.

کشتی مرسر استریت، که در زمان حمله در سواحل عمان قرار داشت، توسط شرکتی به ریاست یک تاجر اسرائیلی اداره می شود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل آمادگی حمله به ایران را دارد، پاسخ مثبت داد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که اقدام نظامی با پاسخ “قاطع” روبرو خواهد شد. این پیام روز جمعه توسط معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد تکرار شد و هشدار داد ایران “در برابر هرگونه ماجراجویی و محاسبات اشتباه” واکنش نشان خواهد داد و اسرائیل را مسئول حمله به نفتکش دانست.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه با گانتز گفتگو کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: “آنها درباره گسترش و به کارگیری پهپادها توسط ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند و متعهد شدند به همکاری نزدیک خود در زمینه امنیت منطقه ادامه دهند.”

وی گفت: “آنها توافق کردند که در کنار متحدان و شرکای خود در محکوم کردن تجاوز ایران که آزادی دریانوردی را تضعیف می کند، همکاری کنند و در مورد اقدامات بعدی به تبادل نظر پرداختند.”

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز بارها وعده داده است که “واکنش هماهنگ” به این حمله انجام خواهد گرفت، اگرچه او از ارائه جزئیات در مورد چنین پاسخی خودداری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا