اجتماعیایرانتحلیل و گزارشسیاست

جامعه‌شناس ایرانی: 85 درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند

یک جامعه شناس ایرانی در تحلیل اعتراضات اخیر این کشور گفت 85 درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند و فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند

محمد فاضلی، جامعه شناس ایرانی در تحلیلی پیرامون اعتراضات اخیر این کشور تصریح کرد: 85 درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند، باید مسئولان بفهمند که برای مردم، نظام و دولت تفاوتی ندارند، مردم می‌خواهند زندگی کنند و برایشان رییس جمهور و بقیه مسولان فرقی ندارند.

به گزارش “پایگاه خبری انتخاب”، وی که روز چهارشنبه در نشست «آتش زیر خاکستر؛ بررسی لایه های زیرین و چشم انداز اعتراضات آبان» سخن می‌گفت، تصریح کرد: مردم فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند، انقلاب ما با وعده عدالت ایجاد شد، اما امروز با پدیده انباشت و افزایش مستضعفان مواجهیم.

فاضلی ادامه داد: پساجمهوری اسلامی، تصویری سیاه است مانند وضعیت امروز عراق، لبنان و سایر کشور‌های مشابه و اپوزیسیون‌هایی نظیر سلطنت طلب‌ها و مجاهدین خلق، اگر ایران را عراق نکنند، سوئیس نمی‌کنند. پس مسئولان صدای مردم را بشنوند قبل از اینکه دیر شود.

وی افزود: ما با پدیده‌های پسا مواجهیم: پسانفت (کاهش درآمد نفت)، پسااعتماد (کاهش اعتماد)، پسابوروکراسی (کاهش ظرفیت اداره کشور) که راه حل آن دموکراسی است، اما قبل از دموکراسی نیاز به اثبات صداقت حکومت به مردم است.

این جامعه شناس ایرانی اظهار داشت: براساس نظرسنجی‌های علمی، اکثر مردم ناراضی هستند و می‌دانند از اعتراضشان بیگانگان استفاده می‌کنند، اما چاره دیگری ندارند.

به گفته فاضلی، 62 درصد مردم خواستار گفتگوی حکومت با معترضان هستند.

وی تصریح کرد: اکثر معترضین کسانی هستند که ظرفیت شوک افزایش قیمت بنزین را ندارند و زندگی روزمره شان مختل می‌شود. این وضعیت بی عدالتی اگر هر چه جلوتر برود، عریان‌تر و خشن‌تر شود، چشم اندازی برای آینده باقی نمی‌گذارد و امید اجتماعی را از بین می‌برد.

گفتنی است چندی پیش مصطفی اقلیما، جامعه شناس ایرانی در تحلیل اعتراضات این کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری “آناتولی” اظهار داشت: مردم به شدت سرخورده و تحقیر شده‌، اعتمادشان را از دست داده‌اند و این موضوع خطرناک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا