جهانسیاست

جدال لفظی دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و چینی در آغاز نشستی در آلاسکا

دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین روز پنجشنبه ۲۸ اسفند در آلاسکا، در نخستین نشست خود در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به شدت از طرف مقابل انتقاد کردند.

مقامات ارشد آمریكایی و چینی در حالی كه دو طرف برای اولین بار از زمان روی كار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، دیدگاه های كاملاً متفاوتی از یكدیگر و جهان ارائه دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و یانگ جیه‌چی، رئیس کمسیون امور خارجه حزب کمونیست چین سیاست های یکدیگر را در آغاز گفتگوهای دو روزه در آلاسکا هدف قرار دادند.

به گزارش اسوشیتدپرس، انتقادهای شدید آمریکا بر سر طیف وسیعی از موضوعات از تجارت گرفته تا حقوق بشر در ترکستان‌شرقی، تبت، هنگ كنگ و همچنین تایوان و منشا بیماری همه گیر ویروس کرونا بود.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که دولت بایدن به همراه متحدان خود یکپارچه با اقدامات استبدادی و قدرت طلبانه چین در عرصه داخلی و خارجی مقابله خواهد کرد.

بلینکن در مورد اقدامات چین در ترکستان‌شرقی (سین کیانگ)، هنگ کنگ و تایوان و حملات سایبری به ایالات متحده و اجبار اقتصادی علیه متحدان ایالات متحده گفت: “هر یک از این اقدامات نظم مبتنی بر قوانین را که ثبات جهانی را حفظ می کند تهدید می کند.”

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، نیز گفت: چین “حمله به ارزشهای بنیادین” را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: “ما به دنبال درگیری نیستیم اما از رقابت سخت استقبال می كنیم.”

یانگ جیه‌چی نیز لیستی از انتقادات چینی ها در مورد ایالات متحده ارایه کرد و واشنگتن را به دلیل انتقاد از پکن در مورد حقوق بشر و سایر موضوعات به ریاکاری متهم کرد.

رئیس کمسیون امور خارجه حزب کمونیست چین نیز خواستار عدم تحمیل مدل دمکراسی ایالات متحده شد و مدعی شد که ایالات متحده «با نارضایتی داخلی روبرو شده است». وی همچنین ایالات متحده را به عدم رسیدگی به مشکلات حقوق بشر خود متهم کرد.

وی گفت: “ما معتقدیم كه ایالات متحده چهره خود را تغییر دهد و از توسعه دموكراسی خود در بقیه جهان دست بردارد.” او مدعی شد: “بسیاری از مردم در ایالات متحده در واقع اعتماد چندانی به دموکراسی ایالات متحده ندارند.”

وی گفت: “چین اتهامات بیجا از جانب ایالات متحده را نمی پذیرد” و اضافه كرد كه تحولات اخیر روابط را “در یك دوره دشواری بی سابقه” قرار داده است كه “به منافع دو کشور آسیب رسانده است.”

روابط بین آمریکا و چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به بدترین سطح در دهه‌های گذشته رسید. دولت ترامپ اقداماتی نظیر جنگ تجاری، تحریم مقامات و شرکت‌های چینی و به چالش کشیدن ادعاهای ارضی پکن در دریای چین جنوبی را در دستور کار خود قرار داد.

با این حال، با روی کار آمدن دولت جو بایدن٬ مقام‌های چینی در مورد بهبود مناسبات کشورشان با آمریکا ابراز خوشبینی محتاطانه کرده‌اند و از واشینگتن خواسته‌اند تا گام‌هایی را در این راه بردارد. اما دولت بایدن نشانه‌هایی که حاکی از تغییر سیاست آمریکا در قبال چین باشد بروز نداده است.

درست یک روز قبل از این نشست، بلینکن تحریم های جدیدی را در مورد سرکوب طرفداران دموکراسی خواهی در هنگ کنگ توسط پکن اعلام کرده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا