آذربایجانفرهنگ و هنر

جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر مرند برگزار می شود

طبق نوشته جبار باغچه ‌بان وی درسال ۱۲۹۸ نمایشنامه «خِرخِر» {خیر خیر} را در مرند اجرا کرده یعنی ۱۰۰ سال قبل و حتی قبل تر از آن، افکارعمومی مرند آمادگی پذیرش تئاتر و امکانات فنی و هنرپیشگی برای تئاتر را داشته است.

گفتنی است، پیوستگی جغرافیائی مرند به‌ قفقاز و قرار داشتن در سر راه استانبول، سبب شده بود که فرهنگ مرند زودتر از دیگر شهرهای منطقه از هنرها و وسایل ارتباط جمعی روز جهان همانند روزنامه و تئاتر و موسیقی و ترنم‌ های عاشیقی متأثر شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، امروز در دیدار جمعی از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از سال ها تلاش و زحمات اساتید در حفظ و گسترش هنرهای نمایشی در مرند گفت: با توجه به جایگاه خوب این هنر در مرند و با بررسی های صورت گرفته از منابع تاریخی، به امید خدا امسال جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر مرند همزمان با جشنواره منطقه ای تئاتر در این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری های صورت گرفته و مساعدت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تا آبان ماه پلاتوی این اداره تا رفع نواقص به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گیرد.

در این دیدار ضمن بررسی و ضعیت فعالیت گروه های نمایشی به برنامه های پیش رو و راهکارهای ترویج این هنر ارزشمند در سطح شهرستان پرداخته شد و هر یک از اساتید به ارائه دیدگاه ها و تجربیات خود جهت هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره ها و برنامه های آتی پرداختند.

طبق نوشته جبار باغچه ‌بان وی درسال ۱۲۹۸ نمایشنامه «خِرخِر» را در مرند اجرا کرده یعنی ۱۰۰ سال قبل و حتی قبل تر از آن، افکارعمومی مرند آمادگی پذیرش تئاتر و امکانات فنی و هنرپیشگی برای تئاتر را داشته است.

در قرن حاضر نام کارگردان بزرگ‌ سینما و تئاتر برآمده از خطه مرند یعنی صمد صباحی همچون ستاره درخشانی در صفحات هنر منطقه چشم‌ ها را می‌ نوازد. طبق عکس های موجود در ۶۰-۷۰ سال قبل، تئاتر خیابانی در اغلب مراسم دولتی و ملی مرند اجرا می شده و شاید بتوان گفت اجرای تئاتر خیابانی مرند، اولین در منطقه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا