اجتماعیایرانجهانسیاست

جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» لیست فعالان آذربایجانی بازداشت شده در حمایت از قاراباغ را به سازمان ملل ارجاع داد

جمعیت حقوق بشر آزربایجان «ارک» به اطلاع عموم می رساند که طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۵۰ نفر از فعالین حرکت ملی آزربایجان دستگیر و زندانی شده‌اند.

جمعیت حقوق بشر آزربایجان «ارک» به اطلاع عموم می رساند که طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۵۰ نفر از فعالین حرکت ملی آزربایجان در دفاع از آزادسازی قاراباغ و اعتراض علیه سیاست‌های ضد آذربایجانی جمهوری اسلامی ایران دستگیر و زندانی شده اند.
استارت این اعتراضات در ۱ اکتبر ۲۰۲۰ در پارک «جیرال» اردبیل با شعار «قارا باغ آزربایجان است و آزربایجان خواهد ماند» شروع شد و ۶ اکتبر با فراخوان فعالین ملی مدنی به تمام شهرهای آزربایجان از جمله تبریز، اورمیه، زنجان، مراغه، مرند، جلفا، پارساآباد، خیاو (مشگین شهر)، سولدوز (نقده)، قوشاچای (میاندواب) و حتی به کرج و تهران نیز گسترش یافت.
کلیه این اعتراضات و تظاهرات بصورت مسالمت آمیز و با استفاده از حق آزادی بیان در چهار چوب قوانین موجود بود اما نیروی انتظامی ومامورین لباس شخصی اداره اطلاعات با خشونت تمام تظاهرکنندگان را سرکوب و دستگیر کرد، آزربایجانی‌ها خواهان بسته شدن مرز «نوردوز » در شهرستان جلفا هستند که جمهوری اسلامی علیرغم تظاهر به بی طرفی از آنجا تسلیحات و تدارکات نظامی به ارمنستان اشغالگر ارسال می کند تا اشغال قاراباغ توسط ارمنستان ادامه یابد.

شعار عمومی تظاهرات عبارت بود از « حمایت از اشغالگر جنایت است، جنایت»، بی توجهی جمهوری اسلامی به خواسته های آزربایجانی ها و ادامه ارسال تسلیحات منجمله ۶۷۰ دستگاه کامیون نظامی به ارمنستان موجب شد که بار دیگر برای ۱۳ اکتبر تظاهرات عمومی و اعتصاب بازار تبریز اعلام گردد. این بار جمهوری اسلامی با بسیج حداکثری نیروی سرکوب در شهرها مانع شکل گیری تظاهرات سراسری درشهرهای آزربایجان شد، اما در تبریز تظاهرات با شعار « نوردوز باید بسته شود» با موفقیت انجام گرفت.
سه موج تظاهرات در اول، ششم و سیزدهم اکتبر صورت گرفته ولی در شانزدهم ژوئیه نیز هنگام حمله ارمنستان به خطوط انتقال نفت و گاز آزربایجان در نزدیکی مرز گرجستان یعنی منطقه «توووز» در تبریز تظاهراتی علیه جمهوری اسلامی بخاطر حمایت از ارمنستان اشغالگر انجام گرفته بود که در آن تظاهرات ۱۹ نفر از فعالان ملی مدنی آذربایجان دستگیر شده بودند و در مجموع دستگیر شدگان بیش از ۱۵۰ نفر می باشند که تعدادی از آنها با سپردن قرار وثیقههای ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند و بقیه همچنان بلاتکلیف و زندانی می باشند.

جمعیت حقوق‌بشر آذربایجان «ارک»، مشخصات تمامی دستگیر شدگان را تهیه و در سه نوبت به شورای حقوق‌بشر سازکان ملل متحد، عفو بین‌الملل و ناظران بین‌المللی حقوق بشر ارسال نموده است.

ژاله تبریزی، مدیر جمعیت حقوق‌بشر آذربایجان «ارک».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا